Brev
Sexsygedom eller ej?
Hej
jeg er en pige og jeg har haft sex med min kæreste, uden kondom og mine forældre ved det godt,
jeg er ikke gravid men er bange for at jeg har fået en kønssygdom,
jeg har røde knopper over det hele,
fik dem efter jeg barberede mig, det klør, ik andet og jeg er er bange for at det er en kønssygedom
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Jeg kan godt forstå, du er blevet lidt bekymret over de røde knopper. Det er ikke sikkert, at det er en kønssygdom, men det er godt, at du er opmærksom på det. Jeg tror måske, knopperne er kommet, fordi du har barberet dig. Jeg kommer til at tænke på, om du mon brugte noget barberskum eller lignende, da du barberede dig? Det kan nemlig være med til, at der ikke kommer knopper, fordi huden ikke bliver så irriteret. Det kan du jo i hvert fald overveje til næste gang. Det er også vigtigt at bruge en ren barberskraber.
Hvis knopperne ikke forsvinder hurtigt, vil jeg nok råde dig til at kontakte din læge. Det kan være rigtig svært og føles ret pinligt. Men det er altså bare vigtigere end at lade tiden gå, for så kan det risikere at blive værre. Måske kan din mor hjælpe dig med at kontakte lægen?
Du skriver også, at dine forældre godt ved, at du har sex med din kæreste. Det er da så godt for dig, at du kan tale med dine forældre om den slags! Så kunne du måske også tale med fx din mor om, at du har fået nogle knopper, som du er lidt i tvivl om. Det kan være, at hun også selv har prøvet noget lignede. Det er jo et ret svært emne, som kan være akavet at tale om, men alligevel er det jo nok noget næsten alle har prøvet.
Du skriver også, at I har sex uden kondom? Kondom kan være rigtig svært at bruge og føles lidt akavet. Men alligvel vil jeg gerne give dig et råd om at huske prævention og gerne kondom, da det jo netop beskytter bedre fx mod kønssygdomme. Når det så er sagt ved jeg godt, at det kan være svært fx at sige til sin kæreste, at man gerne vil have, at han tager et kondom på. Måske kan du fortælle ham, at du har skrevet herind? Det kan måske gøre det lidt lettere at åbne for emnet. Det ved jeg i hvert fald, at det har været for mange andre.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Du kan i øvrigt læse mere om kønssygdomme og prævention på: http://www.sexlinien.dk
De bedste hilsner fra BørneTelefonen