Brev
Sexsygdomme
Hej jeg er en pige på 14.
Jeg har et spørgsmål om Aids/Hiv og jeg ville bare høre om man kan få Aids/Hiv ved at få sit eget sperm eller skedesekret i munden, hvis man aldrig har haft sex, altså det er jo noget fra ens egen krop, og hvis man ikke har det i kroppen? :/
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at du kan blive i tvivl. Hvis man ikke har HIV/AIDS, kan man ikke smitte sig selv eller andre.
HIV/AIDS er et virus, der kun smitter via samleje, enten vaginalt eller analt samleje. HIV/AIDS smitter mere præcist gennem kontakt med blod. Det vil sige hvis man får en lille rift i forbindelse med samleje. Hvis man ikke har sår/rifter i munden, er risikoen lille for at blive smittet af nogen med HIV/AIDS.
Hvis man får sperm eller skedesekret i munden fra en rask person, så kan man ikke blive smittet. Når man ikke er smittet, kan man ikke smitte andre.
Du kan også læse mere om HIV/AIDS her: http://www.sexlinien.dk/emnesider-sexsygdomme/hiv-og-aids.aspx
Håber du fik svar på det spørgsmål
Kærlig hilsen
BørneTelefonen