Brev
Sexsygdom
Hej jeg en pige på 14 har fået en kønssygdom, ville vide om forældre skal vide det hvis man tager til lægen? Og skal jeg gå til min egen læge for at blive behandlet, syntes det ville være ret pinligt nu hvor eh skal til lægen efter det igen…håber a få svar så hurtig som muligt.:)
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Jeg ved, at du ikke er den eneste, der ikke har lyst til at fortælle deres forældre, at de har fået en sexsygdom, og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.
Det er sådan, at når det drejer sig om sexsygdomme, så må lægen godt lade være med at fortælle det til dine forældre, hvis lægen vurderer, at det er bedst for dig, at de ikke får det at vide. Man kan sige, at det er en undtagelse i bestemmelserne om lægens oplysningspligt. Men det er altså op til den enkelte læge at beslutte, om det skal fortælles til forældrene eller ej.
Så jeg tænker, at det bedste vil være, hvis du kan få en snak med din læge, så du kan forklare lægen, hvorfor du ikke har lyst til, at dine forældre får det at vide. Hvad vil der f.eks. ske, hvis de får det at vide?
Der er også den mulighed, at du kan blive behandlet på en klinik for sexsygdomme, hvor alle lægerne har tavshedspligt. Du kan se Sex og Samfunds hjemmeside, om der er en klinik i nærheden af, hvor du bor.
Jeg håber, du finder ud af det på en god måde og at du snart kommer i behandling.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?