Brev
SEXSYGDOM??
Jeg er en pige på 14, der har fået mig en super sød kæreste.
Vi er seksuelt aktive, og jeg har også været sammen med en før ham. Min første gang, var uheldigvis ubeskyttet.
Min kæreste og jeg har her på det sidste oplevet, at jeg har blødt lidt under sex. Da jeg er på P-piller, kan det ikke være menstruation. Jeg har også følt, at det kløede dernede, efter jeg har været på toilettet og jeg har har feber fornemmelser og virkelig ekstremt ondt i halsen. Jeg er bange for, at jeg har fået en sexsygdom.
Mit spørgsmål er nu, om jeg kan kontakte min læge og få vejledning, uden at mine forældre skal vide noget? Mine forældre ved godt, af jeg er seksuelt aktiv, men jeg er ikke særlig interesseret i, at de skal vide, af deres 14 årige pige måske har en sexsygdom.
Tak på forhånd!!!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tillykke med din søde kæreste. Jeg kan godt forstå, du gerne vil have en snak med din læge og have undersøgt, om du evt. skal i en behandling. Du kan godt bestille en tid hos din læge og få en snak, men grundet din alder, må lægen gerne fortælle dine forældre om jeres snak. Om han gør det, ved jeg ikke, men han har lov til det.
Det virker til, du har et godt og åbent forhold til dine forældre, idet du skriver, at de godt ved, du er seksuelt aktiv og er på p-piller. Du kan f.eks. sige til dem, at du gerne vil have en snak med lægen, da du har nogle symptomer, som du har brug for lægens råd til.
I nogle byer har Sex & Samfund anonyme klinikker, hvor man kan blive undersøgt for sexsygdomme. Du kan se, om der ligger en klinik i nærheden af dig på dette kort >>
Du skal vide, det er jo slet ikke sikkert, det handler om en sexsygdom. Du skriver, at det klør, så det kan også være f.eks. svamp. Det er meget almindeligt, og drenge kan også få det. Det kan f.eks. komme efter samleje eller hvis man bruger en sæbe, der er for skrap for slimhinderne. Der vil lægen kunne give dig nogle råd til, hvordan det behandles, bl.a. kan man få noget salve.
Det kan ramme alle at få problemer med underlivet, og uanset hvad det handler om, så tænker jeg dine forældre vil være glade for du er åben og går til lægen og får det undersøgt.
Mange hilsner BørneTelefonen.