Brev
Sexlyst
Hej Børnenes brevkasse.
jeg er en 12 årig pige.
Jeg har ingen kæreste, men er vild med en og han er også vild med mig, det er der nogen der har sagt. Jeg har ikke fået mens. endnu.
Når spørgsmål 1: jeg læser tit breve herinde og synes det er fedt, men mine forældre ved det ikke. Er det forkert?
Spørgsmål 2: Jeg har flere gange haft lyst til sex. mine forældre ved det bare ikke og de ved heller ikke at jeg ved noget om sex. hvad skal jeg gøre? (vil helst ikke sige det til dem.)
Spørgsmål 3: Vi er 12 piger i klassen og 6 af dem har mens. og jeg vil også gerne have det. Kan man gøre noget for at få det?
Spørgsmål 4: Er det unormalt at vide sådan noget? (Jeg har nogen gange lyst til at se videoer med det.)
Spørgsmål 5: Kan andre se jeg har skrevet som mine forældre?
Spørgsmål 6: jeg vil virkelig gerne have det her ud af hovedet!!! er der en metode?
Håber i vil og kan svare på spørgsmålene.
Hilsen det håbefulde pige.
Ps. har ikke så godt et forhold til mine forældre.
God dag!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære håbefulde pige
Tak for dit brev, jeg synes du stiller flere spændende og vigtige spørgsmål.
Jeg vil svare på dine spørgsmål, i den rækkefølge, du så fint har stillet dem op;
1. Jeg synes det er dejligt at du læser så meget i brevkassen. Det viser, at du er en pige som interesserer sig for mange ting. Jeg tænker ikke at det er forkert, at du ikke taler med dine forældre om at du læser brevkassen. Fordi der ikke er noget i vores brevkasse, som børn ikke kan tåle at læse.
2. Du skriver, at du er begyndt at have lyst til sex indimellem. Det er helt normalt i din alder, at man har den lyst. Det er også normalt, at det kan føles lidt som om man måske gør noget forkert. Den følelse handler måske om, at det hele er så nyt og ukendt. Du skal vide, at det du mærker og har lyst til, på ingen måde er forkert. De næste 2-3 år vil du udvikle dig meget -  vær endelig nysgerrig! Men det er en god idé, at vente med rigtig sex, indtil man er helt klar og 15 år gammel. Det er svært for mange børn, at tale med deres forældre om sex. Jeg synes ikke det er forkert, at du ikke snakker med dem om lige det - især fordi du er god til, at søge oplysniner andre steder, som jeg forstår det.
3,. Jeg kan godt forstå, at du gerne snart vil have menstruation, nu når så mange andre har fået det. Det er helt almindeligt at være op til 14- 15 år før det kommer, og du kan ikke gøre noget for, at få det til starte.
4.. Nej, det er ikke unormalt at vide noget om sex i din alder. Det er også normalt, at have lyst til at se videoer. Jeg vil dog sige, at der findes meget sex på internettet som man kan blive forskrækket over. Men jeg kan forslå dig, at gå ind på privatsnak/sexlinjen. Der kan du finde snak, spørgsmål og svar på mange ting omkrig sex og lyst. http://privatsnak.dk/ http://www.sexlinien.dk/
5. Nej, der er ikke nogen der kan se, at du har skrevet ind til brevkassen, med mindre nogen kigger i din "internet-historik". Den kan du altid slette.
6. Du skriver, at du gerne vil have alt det her ud af hovedet. Jeg håber, at mine svar har hjulpet dig lidt. Har det mon noget at gøre med, at du skriver, at dit forhold til dine forældre ikke er så godt? Hvis det er sådan du har det, tænker jeg, at det ville være en god ide at få snakket lidt om det. Du kan altid ringe til BørneTelefonen, og få snakket lidt om forholdet til dine forældre.
Held og lykke med ham du er vild med!
Kærlig hilsen
Børnetelefonen.