Sexlyst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære håbefulde pige

Tak for dit brev, jeg synes du stiller flere spændende og vigtige spørgsmål.

Jeg vil svare på dine spørgsmål, i den rækkefølge, du så fint har stillet dem op;

1. Jeg synes det er dejligt at du læser så meget i brevkassen. Det viser, at du er en pige som interesserer sig for mange ting. Jeg tænker ikke at det er forkert, at du ikke taler med dine forældre om at du læser brevkassen. Fordi der ikke er noget i vores brevkasse, som børn ikke kan tåle at læse.

2. Du skriver, at du er begyndt at have lyst til sex indimellem. Det er helt normalt i din alder, at man har den lyst. Det er også normalt, at det kan føles lidt som om man måske gør noget forkert. Den følelse handler måske om, at det hele er så nyt og ukendt. Du skal vide, at det du mærker og har lyst til, på ingen måde er forkert. De næste 2-3 år vil du udvikle dig meget -  vær endelig nysgerrig! Men det er en god idé, at vente med rigtig sex, indtil man er helt klar og 15 år gammel. Det er svært for mange børn, at tale med deres forældre om sex. Jeg synes ikke det er forkert, at du ikke snakker med dem om lige det - især fordi du er god til, at søge oplysniner andre steder, som jeg forstår det.

3,. Jeg kan godt forstå, at du gerne snart vil have menstruation, nu når så mange andre har fået det. Det er helt almindeligt at være op til 14- 15 år før det kommer, og du kan ikke gøre noget for, at få det til starte.

4.. Nej, det er ikke unormalt at vide noget om sex i din alder. Det er også normalt, at have lyst til at se videoer. Jeg vil dog sige, at der findes meget sex på internettet som man kan blive forskrækket over. Men jeg kan forslå dig, at gå ind på privatsnak/sexlinjen. Der kan du finde snak, spørgsmål og svar på mange ting omkrig sex og lyst. http://privatsnak.dk/ http://www.sexlinien.dk/

5. Nej, der er ikke nogen der kan se, at du har skrevet ind til brevkassen, med mindre nogen kigger i din "internet-historik". Den kan du altid slette.

6. Du skriver, at du gerne vil have alt det her ud af hovedet. Jeg håber, at mine svar har hjulpet dig lidt. Har det mon noget at gøre med, at du skriver, at dit forhold til dine forældre ikke er så godt? Hvis det er sådan du har det, tænker jeg, at det ville være en god ide at få snakket lidt om det. Du kan altid ringe til BørneTelefonen, og få snakket lidt om forholdet til dine forældre.

Held og lykke med ham du er vild med!

Kærlig hilsen

Børnetelefonen.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?