Brev
Sex uden kondom
Hej.
Jeg er en dreng på 17 år.
For et par uger siden var jeg til en rimelig stor fest, ved et stort hus og måske lidt for meget alkohol. Jeg havde drukket meget, og havde samtidig røget hash.
Jeg havde gået rundt sammen med denne pige hele aftenen. Senere, tager hum mig med op i det soveværelse der nu er der, og vi normalt nok bare begynder at kysse. Pludselig uden jeg ligger mærke til det, er vi begge uden tøj på. Da jeg havde drukket og samtidig en smule høj, tænkte jeg ikke så meget over at jeg burde bruge kondom.
Vi havde usikker sex, og det var en fejltagelse af mig, da jeg nu er endt op med kønsvorder. Jeg ved godt hvad det er, og hvorfor det er kommet.
Problemet er at jeg ikke har lyst til at sige noget til min forældre, men om det er rigtig at gøre?
Jeg er 17 og kan jo selv ringe til en læge og få tid.
Er det noget jeg burde fortælle mine forædre?
–Dreng på 17
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17-årige dreng,
Øv, en ærgerlig situation.
Jeg tænker ikke nødvendigvis, at du behøver fortælle det til dine forældre, hvis du ikke har lyst. Ud fra dit brev virker det som om, at du er klar over vigtigheden i at beskytte sig og vil gøre det fremadrettet. Det ville nok være det, som jeg kunne forestille mig, at dine forældre ville snakke med dig om, hvis du fortalte dem det.
Du skriver, at du ved, at det er kønsvorter. Men derfor vil jeg alligevel opfordre til, at du bliver tjekket hos din læge - også så du kan blive behandlet. I forhold til lægebesøg, så er det normalt sådan, at lægen har pligt til at give forældrene besked, hvis deres barn under 18 år skal have behandling. Men hvis det er i relation til sexsygdomme, så behøver lægen faktisk ikke at gøre det.
Det kan dog være, at lægen vil opdfordre dig til at snakke med dine forældre om det.
Der kan også være en idé i at snakke med dine forældre om det, hvis du går rundt og er ked af det over det, eller at det på anden vis påvirker dig. På den måde, har de en chance for at forstå, hvorfor du har det sådan og kan støtte dig. Det kan nemlig være ensomt at gå rundt med, hvis det er noget, der fylder.
Jeg håber, at det gav lidt klarhed. Ellers er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen