Brev
Sex som 12 årig
Jeg er en dreng på 12 år som har en kæreste, vi har tit sovet sammen.
Får nogle måneder siden sov sammen begyndte hun at nævne emnet sex. for 3-4 uger siden begynte hun at røre mig sexuelt.
Jeg har altid glædet mig til sex, så jeg spurgte om hun ville prøve det. Hun var med på den.
I dag har vi tit sex og vi synes det er dejligt. Hver gang vi er sammen bringer en af os det på tale. Men hver gang når vi er færdige tænker jeg altid på om jeg i grunden burde gøre det.
Jeg vil gerne høre jeres mening om jeg burde stoppe?
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev, hvor du beskriver en situation, som rigtig mange mennesker kender. At man har gjort noget, som man både har lyst til og som føles rart, men som man et eller andet sted godt ved måske ikke er helt godt... Er det lidt sådan, du har det? Og hvordan skal man så lige finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre næste gang...
Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvad der får dig til at tænke sådan bagefter? Er det fordi du ved, at I måske er lidt for unge til det? Er det fordi, du har følt dig bare en lille smule presset til det af din kæreste? Er I mon de første blandt jeres venner, som er startet på at dyrke sex? Nogen gange kan det være meget godt at starte med at se sig selv lidt udefra og være nysgerrig på, hvorfor gør jeg egentlig det, eller hvorfor tænker jeg mon sådan i den situation...
Umiddelbart tænker jeg, at det er ret tidligt at have sex sammen. Det er meget forskelligt, hvornår folk har sex for første gang og under hvilke omstændigheder. I lyder til at have mærket hinanden lidt an først, og du spørger hende jo så fint, om hun har lyst til det, så det lyder ikke til, at den ene har presset den anden urimeligt... Og nu har I jo så dyrket sex flere gange, og så er det lidt svært at gå tilbage igen... Men måske kunne I tænke på, at I ikke behøver at dyrke sex, hver gang I er sammen – jeg ved godt, at lige nu er det spændende og nyt, og du skriver, at I begge synes det er dejligt - men måske for at passe på hinandens og jeres egne grænser, er det fint at være sammen nogle gange uden at dyrke sex.
Du spørger direkte, om jeg tænker, at du burde stoppe med det. Jeg tror, at det svar som vil føles bedst for dig, og som du dermed vil respektere mest, er det svar som du skal finde inde i dig selv. Måske kan du mærke efter, hvordan du har det med dig selv i rollen som én, der har sex med sin kæreste? Og hvor meget den tanke fylder, som du beskriver du får, efter at I har haft sex sammen? Fylder den mere, end at det var dejligt at være sammen? For så er det nok det rigtige at holde en pause med at dyrke sex.
Til sidst vil jeg bare understrege betydningen af, at I husker at bruge prævention hver eneste gang. Der skal kun en lille bitte sædcelle til at gøre din kæreste gravid, og der skal bare fysisk kontakt uden kondom til at smitte hinanden med kønssygdomme, så husk det, hver gang!
Jeg håber, at du finder det rigtige svar for dig ved at mærke efter dine egne tanker og reaktioner.
Rigtig god sommer,
Hilsen BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?