Sex som 12 årig?

Hej. Jeg en pige på 12 år

Jeg føler mig klar til sex. Men jeg er ikke gammel nok til at have sex

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Jeg gætter på, at du tænker meget på, at det kunne være spændende at prøve at have sex. Det er helt almindeligt for børn i din alder at tænke på og gå og drømme lidt om. Som du selv siger, så er du ikke gammel nok til at have sex endnu, og vil gerne vide, hvad du skal gøre.

Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvad det er du synes, der er tiltrækkende ved sex. Hvad er det, du gerne vil opleve ved at have sex? Er det dét at blive rørt ved på en dejlig måde? At blive seksuelt opstemt? At have en kæreste?

Lige meget, hvad det er, der giver dig lysten, skal du vide, at de voksne gerne vil passe på dig. De vil synes, at du skal vente lidt endnu, og det er der mange grunde til:

  • Din hjerne kan ikke gennemskue konsekvenserne af det
  • Din krop er endnu ikke klar og færdigudviklet
  • Du kan ikke vide, hvordan du vil reagere
  • Du kan blive gravid
  • Du kan få alvorlige smitsomme sygdomme

Jeg tænker, at jeg vil give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre i stedet for:

  • Tale med dine veninder/venner om det at have lyst til sex
  • Måske kan det være nok bare at nusse og kæle
  • Læse om sex, f.eks. bøger fra skolebiblioteket eller på sexlinien.dk

Jeg håber, at du finder en god måde at dyrke din interesse for sex på.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?