Brev
Sex på lejrskole, med lærer.
Hej, jeg er en pige på 16 år.
Jeg går på idræts efterskole, og har i lidt tid haft noget kørende med en mandlig idrætslære, med kørende mener jeg at vi flirtede lidt, men troede egentligt mest at det bare var for sjov.
Vi var på lejrskole før sommerferien og alt gik egentligt fint, indtil en eftermiddag, hvor han kom ind på mit værelse og begyndte at snakke til mig, vi havde en lang samtale og det endte med at vi begyndte at snakke om kærester og sex.
en ting ledte til en anden og vi endte med at have sex.
det er noget som jeg har tænkt meget over og har virkelig dårlig samvittighed over det.
VH – Pige på 16
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16 årige pige
Tak for dit brev. Hvor er det modigt, at du deler dine tanker i brevet.
Først og fremmest vil jeg gerne fortælle dig, at der ikke er noget underligt i, at blive fascineret af eller forelsket i sin lærer på et tidspunkt i sit liv. Det er der rigtig mange unge – både drenge og piger – der oplever. For det meste bliver det bare ved tanken, men i din situation er det gået lidt i en anden retning.
Du skriver i brevet, at du har dårlig samvittighed over, at I har noget kørende, og at din lærer har haft sex med dig. Jeg kan godt forstå det fylder i dine tanker. Jeg tænker på, om det måske er fordi du godt ved, at det ikke er lovligt, det han har lavet med dig?
Det er faktisk sådan, at det er ulovligt for ham, at have et forhold til dig. Du er over den seksuelle lavalder, men fordi han er din lærer og har et særligt betroet ansvar for dig, så må han i følge loven ikke være kærester eller have et seksuelt forhold med dig før du er over 18 år. Det ved han godt.
Loven er lavet for at passe på børn og unge, så de ikke oplever at blive presset til seksuelle forhold, som de ikke er klar til. Du skriver ikke, at du er blevet presset til sex, så måske er det ikke tilfældet. Det er dog stadig ikke lovligt for din lærer, at have sex med dig.
Det kan også være ret skadeligt for dig, at han har det. Der vil nemlig altid være et “ulige” forhold mellem dig og din lærer, hvor du kan føle dig tvunget eller presset til noget, du ikke har lyst til. Din lærer har ansvaret for dig og er dermed også i en særlig magtposition overfor dig. Det betyder, at det kan være svært for dig at sige fra – uden at du måske frygter for konsekvenserne. Mon du kan følge mig i det?
Som jeg forstår dit brev, så gik du på efterskolen sidste år og går der igen i år? Du skriver, at I flirtede for sjov og at det endte i sex på dit værelse inden sommerferien. Jeg er nysgerrig på, om flirten er fortsat efter ferien?
Jeg spørger, fordi jeg håber, at du passer godt på dig selv og mærker efter. Nogle gange kan man godt føle, at man er “nødt til” at have sex med en fyr igen, fordi man gjorde det tidligere – især hvis det er en, hvor magtbalancen er skæv eksempelvis pga. alder eller fordi det er en lærer. Det er vigtigt, at du ikke føler dig presset til noget.
Måske er det svært for dig, men jeg vil alligevel opfordre dig til at tænke over, om der mon ikke var en person, som du kunne betro dig til, så du kunne dele det med nogen. Du fortæller, at du tænker meget over det. Du skal helst kunne have et rigtig dejligt efterskoleår og have det hyggeligt med drengene på din egen alder.
Det er også ret vigtigt, at du får støtte til at stoppe din lærer og forholdet. Når du skriver, at du egentlig mest troede “det var for sjovt”, så lyder det som om, du faktisk ikke selv ønskede, at det skulle udvikle sig. Men jeg forstår godt, hvis du havde svært ved at sige fra. Og måske mærker du nu, at det vil være svært for dig at sige fra, hvis han igen vil have sex med dig?
Derfor kunne det være rigtig godt, hvis du får talt med nogen om det, der er sket. Måske endda en anden lærer på skolen? Eller ledelsen? Det kunne også være dine forældre. Eller i første omgang en af dine efterskolevenner.
Jeg ved, at mange i din situation føler skam og er flove over det, der er sket. Men det er der ikke grund til. Du har ikke gjort noget forkert. Det er vigtigt, at du husker på det.
Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke anonymt med en af rådgiverne om det – de sidder klar ved telefonerne og lytter altid gerne.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen