Brev
Sex og stram?
Hej Bb.
Jeg er en 15 årig pige som har mødt en sød fyr, vi er kærester og har været det knap en uge. Jeg ved godt at det tidligt at snakke om sex da der skal gå mindst 4-5 måneder før jeg overhovedet ville snakke med ham om det!
Egentlig er jeg ikke en som ville sex så meget, og alligevel er det lidt spændende. Jeg rider heste og har redet i lang tid. Jeg har mange rideveninder som har kærester og har prøvet sex. De udtaler sig om at de er ret stramme, og det har noget med vores ridning at gøre.
Passer det? Eller er det bare noget de siger? Altså at det er pga. ridningen? Hvad gør jeg hvis jeg er stram?
Mvh. Mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit spørgsmål, jeg kan godt forstå du bliver nysgerrig på, om ridningen har en betydning for hvordan ens sexliv er. Jeg kender ikke til en speciel stramning, der skulle komme fra at ride, men jeg kan skrive generelt om skeden og sex og samliv.
Der kan være stor forskel på hvordan sex føles, det afhænger af mange ting.
Hvis man er afslappet og føler sig tryg sammen med kæresten, når man kæler, så er der stor mulighed for at musklerne i og omkring skeden bliver bløde. Skedens muskler gør den elastisk og kan udvide og trække sig og trække sig sammen ved ophidselse. Skeden er beklædt med en slimhinde, som afgiver væske når man er ophidset. Det har  betydning når man skal have samleje, så penis kan glide ind og ud af skeden.
Jeg tænker, at hvis man rider som sport, så har man veludviklede muskler i mave, underliv, lår og balder, så måske skal man massere og strække disse muskler for ikke at blive stiv i musklerne. Ligesom du kan være afslappet i din lårmuskel og spænde den helt op, nogenlunde på samme måde kan du spænde og slappe af i din skedes muskler. Det kan godt kræve mere bevidst fokus til at begynde med, men er en vigtig del af at få en god oplevelse og orgasme.
En måde at øve sig i at finde trygheden ved sex, kunne være ved, at du begynder at udforske din egen seksualitet og på den måde blive mere vant til berøring i og ved skeden.
Onani kan være en måde finde frem til, hvordan du godt kan lide at blive berørt. Det kunne være at forkæle dig selv med hyggelig stemning på dit værelse, måske lave noget lækker mad eller bare en kop te. Ved at blive mere opmærksom på din egen seksualitet, vil du bedre være i stand til at guide din kæreste, når I på et tidspunkt skal have sex eller bare kæle.
Hvis du er nysgerrig på at vide mere, fx om den første gang, så kan du læse mere på Sexliniens rådgivning her: Den første gang
Kærlig hilsen
BørneTelefonen