Brev
Sex og seksulitet
Hej!
Jeg er en pige på 12 år.
Jeg ved ikke om jeg er biseksuel eller??
I går aftes (fra kl 17:00-21:30) holdte jeg en julefrokost for mig og 7 piger der kom. Jeg inviterede alle piger i klassen men det var kun dem her der kom.
Så kedede vi os lidt.
Der forslog pige A at vi kunne lege ”giv kysset vider”. Vi syntes alle sammen at det var en sjov ide. Vi startede med en anden udgave af ”isterning”. Vi knækkede en saltstang så den fik en kort længde og så satte vi os i en rundkreds og gav den vider fra mund til mund. Der efter med en pebernød. Vi skulle putte pebernødden helt i munden så så give den vider fra mund til mund. Det var bare ”opvarmning.
Så legede vi ”giv kysset vider”. Vi startede med tantekys. Så med lidt mere åben mund, så ”over- og underlæbe kys”, så i 5 sekunder og så gik vi vider til at snave.
Jeg var ikke forelsket i nogen af dem, men nu føler jeg mig tiltrukket af pige S. Jeg er forelsket i en rigtig sød dreng. Men er jeg lesbisk eller biseksuel, fordi det var rart at snave med en af ens eget køn??
Hvad skal jeg gøre og hvad er jeg??
Hilsen den forvirrede snaver
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev, det lyder som om, at i piger havde en rigtig hyggelig og sjov julefrokost. Har i snakket sammen om den leg i legede efterfølgende og hvad siger de andre piger mon? Den slags lege er meget almindelige og kan være en sjov måde at udforske nye ting på, men det kan også være lidt pinligt bagefter at snakke om det. Mange griner lidt af det og andre lader måske som ingenting - hvordan havde i det mon?
Der er ikke noget mærkeligt i, at du synes det var rart, at kysse med en anden pige. Måske var der også andre af dine veninder, der synes, at det var rart eller spændende? Der er mange der oplever på et tidspunkt, at være tiltrukket af en af samme køn. Det kan være fordi oplevelsen var noget særligt eller fordi personen er noget særligt og det kan give nogle følelser, man ikke plejer at have – men det behøves ikke at betyde, at du er biseksuel eller lesbisk. Når man er ung, får man ofte let følelser og da man ikke har så meget erfaring som ung, kan det nemt blive forvirrende og svært at finde ud af.
Måske har du hørt om kemi? Det er det man siger, at man har, når man føler sig tiltrukket af hinanden. Måske har du en god kemi med lige præcis den pige og derfor var det noget særligt, at kysse hende? Måske føler du også nu, at du er tiltrukket af pigen, fordi det var en sjov aften og spændende at prøve at kysse andre piger – det kan godt give lidt sommerfugle i maven nemlig? Samtidig er det at kysse meget følsomt, fordi ens læber og tunge er meget følsomme og måske har det givet dig nogen følelser, som du har lyst til at udforske mere og derfor føler du dig tiltrukket af den pige?
Nu ved jeg jo ikke, om du har prøvet, at kysse en dreng på samme måde, som i kyssede i legen? Hvis du ikke har, kan det også være derfor du føler dig tiltrukket af pigen – fordi du har en dejlig oplevelse med en pige, som du ikke har prøvet at have med en dreng endnu? Der kan altså være rigtig mange grunde til, at du føler dig tiltrukket af pigen og når man er ung, er det svært at kende ens seksualitet helt. Nogle er tidligt i deres liv helt sikre på, om de er til det ene eller andet, men der er også rigtig mange, der ikke ved om de er til drenge eller piger eller begge dele. Nogle tror måske også, at de er til en bestemt ting og senere i livet finder de ud af, at de er til noget andet eller flere ting.
Så jeg kan godt forstå, at det er lidt forvirrende og noget du selvfølgelig tænker meget over, men det vigtigste er, at du ikke går og føler, at det er forkert. Der er mange piger, der vælger at have en anden pige som kæreste, så uanset om du bliver ved med at være forelsket i ham drengen eller finder ud af, at din tiltrækning af pigen bliver ved med at være der, så er der ikke noget forkert i det.
Inde på Sexlinien, kan du også læse mere om biseksualitet og det at være tiltrukket at flere på en gang af forskelligt køn, uden at det behøves at betyde, at man er enten det ene eller andet
http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=28989
.
Måske skal du give det lidt tid og evt. snakke lidt mere med pigen, for at se om du bliver ved med, at være tiltrukket af hende, eller om det bare var oplevelsen der gav sommerfugle i maven? Og hvis du så har brug for, at snakke mere om det eller få flere råd, så er du meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111 eller logge på chatten på vores hjemmeside. Her sidder en masse søde rådgivere, der er gode at snakke med og som gerne vil lytte.
Kærlig hilsen BørneTelefonen