Sex og seksuelt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej N,

Det lyder til, at dig og din kæreste har delt en dejlig oplevelse sammen. Det er godt at høre I er ansvarlige og bruger kondom, som beskytter både mod uønsket graviditet og kønssygdomme.

Jeg vil give dig ret i, at det er tidligt at begynde at have sex, men så længe dig og din kæreste er enige, og I begge føler jer klar, så er der intet problem rent lovmæssigt. Det er sandt, at den seksuelle lavalder er 15 år, denne lov er til for at beskytte børn og unge under 15 år mod seksuel kontakt og seksuel udnyttelse fra personer, der er voksne eller meget ældre end barnet eller den unge selv. Loven siger ikke noget om, hvornår man må begynde at gå i seng med hinanden. Hvis to eller flere jævnaldrende har sex med hinanden fordi begge to eller alle har lyst, bliver man ikke straffet for det.

Hvis du føler for det og har det ok med det, kan det være en god ide at få en snak med dine forældre om sex, nogle unge synes dog, det kan være pinligt at snakke med dem. Jeg ved dog fra andre børn og unge, at det kan være rart at snakke med en voksen om sex, og få svar, på de spørgsmål der dukker op. Du er altid velkommen til at ringe til Børnetelefon på 116 111, hvor du kan snakke helt anonymt med en rådgiver. Jeg kan også henvise dig til Børnetelefonen hjemmeside om sex:

http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet.aspx

, ligesom Sexliniens hjemmeside giver nyttig information og svar på mange spørgsmål, du kan gå ind via dette link:

www.sexlinien.dk

.

Ha’ det rigtig godt.

Kærlige hilsner fra Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?