Sex og Porno

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,  Tak for dit brev, som handler om dine tanker omkring sex og porno.  Det er lidt forskelligt, hvornår man begynder at interessere sig for sex og porno, og det er helt naturligt, at man er nysgerrig på det, når man er på din alder. Jeg forstår dit brev sådan, at du ikke rigtig ved, hvad du skal gøre, fordi du har nogle lidt modstridende følelser: Du fortæller, at du tænker meget på sex og porno, men du er begyndt at føle dig klam og pinlig berørt, når du ser porno. Hvis det er rigtigt forstået, synes jeg først og fremmest, at det er virkelig sejt, at du og dine veninder tit snakker om emnerne. Nogle gange kan man måske synes, at det er sådan nogle lidt svære eller pinlige emner at skulle snakke højt om, men det kan bare være rigtig rart at tale om. Måske snakker I ikke lige om alt, hvad I tænker på, og måske har I ikke lige talt om, at I, eller nogen af jer, ser porno, men det er alligevel fint, at I taler om tingene – og måske kan I stille hinanden spørgsmål, hvis I har oplevet nogle bestemte ting eller er i tvivl om noget.  Med hensyn til følelserne, du får, når du ser porno, tænker jeg på, om de mon kommer, fordi du ikke helt ved eller tror på, at det er normalt at se porno, når man er 13 år? Måske har du en følelse af, at du nok er den eneste ud af alle dine veninder, der ser porno - eller måske har du en følelse af, at du ikke burde se det? Hvis du har det sådan, hjælper det måske at læse, her i mit svar, at det faktisk er helt normalt, at man begynder at se porno og interessere sig for sex, når man er på din alder?
Det kan også være, at du har en følelse af, at det måske er lidt for tidligt – og måske især fordi pornoen virker for voldsom? Hvis man søger på porno på internettet, kan man hurtigt støde på nogle ret “vilde”- voldsomme og meget opstillede film. Pornofilm er lavet til voksne, og de er tit lavet ud fra nogle voksnes fantasier. Det er sjældent, de har et virkelighedsnært billede på, hvordan de fleste mennesker har sex. Det er nemlig knapt så “vildt” og “voldsomt” som pornofilm. Især når man er ung, kan porno komme til at give et meget forkert billede og forestillinger om, hvordan det vil være for en selv at have sex. Pornofilm, er film med skuespillere i og her er ingen følelser mellem skuespillerne - det er skuespil. Derfor virker det også mærkeligt, hvis man kommer til at sammenligne eller forestille sig egen seksualitet med skuespillerne i pornofilm Hvis du synes, pornoen bliver lidt for meget, kan det være, at du har lyst til at holde endnu pause med den? I mellemtiden kan det være, at det fungerer lidt bedre at prøve at fantasere lidt selv – eller måske har du mod på at læse lidt om sex? Hvis du har lyst, kan du prøve at søge på nogle bøger på bibliotekets hjemmeside? Der findes nemlig ret meget læsestof om sex – både skønlitteratur og faglitteratur. Det lyder måske lidt tørt, men det kan faktisk være en god afveksling, hvis man synes, det er lidt for meget med pornovideoer på nettet – eller hvis man egentlig bare gerne vil vide mere om det hele. Og så kan man tage det hele i sit eget tempo.
Det kan også være, at jeres skole er meldt til “Uge Sex” lige nu? Der er mange skoler, der kører seksualundervisningsforløb i denne uge, og når man har om emnerne i skolen, kan det sætte rigtig mange tanker i gang. Måske har du fået nogle spørgsmål eller nogle tanker, du har lyst til at snakke mere om? Det kan være, at du har lyst til at tale lidt mere med dine veninder? Eller måske dine forældre? Det kan også være, at du har lyst til at tale med en lærer? Hvis I har Uge Sex i skolen, kan du også læse lidt mere om det hele lige her: http://www.ugesex.dk , hvis du har lyst.  Du kan også læse om sex og alt muligt andet på www.Sexlinien.dk  rådgivning. Der står mange gode ting, og de har en telefon, en chat og en brevkasse, man kan ringe og skrive til, hvis man gerne vil tale om noget, der handler om sex. Man må spørge Sexlinien om alt, og de er vant til at svare på alle slags spørgsmål.  Du er også meget velkommen på BørneTelefonen eller på vores chat. Begge dele har åbent hver dag fra kl. 11-23.  De bedste hilsner BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?