Brev
Sex med Veninde
Hej BB
jeg har mange gange været i seng med min veninde og jeg ved ikke om vi er blevet mer end det
men hver gang bruger vi ikke kondom fordi hun ikke vil have det og hun tager ppiller
og hvordan kan det være når der er kommet sæd op i hendes fisse af hun ik er blevet gravid eller andet
vi har haft sex 2 gange under hendes mens osse??
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du spekulerer over, hvorfor din veninde ikke er blevet gravid, selv om I har haft sex sammen.
Når I har et forhold, som du beskriver, kan jeg godt forstå, du spekulerer over, hvor meget hun lægger i det, I har sammen. Har du talt med din veninde om, hvordan jeres venskab er?
Det er nogle gange sådan i forhold, at der ikke er nogle af parterne, der direkte spørger, om man skal komme sammen, være kærester eller noget i den retning. For de forhold er det kommet lidt efter lidt, at følelserne for hinanden ændret sig til mere, er det mon sådan imellem jer…?
Hvis du er i tvivl, er det så en mulighed for dig at tale med din veninde om det…? Måske kan du spørge mindre direkte, ved at I taler om forskellen på rigtig gode venner og så det at være kærester... Kan du mon bruge den retning som indgangsvinkel…? Måske har du selv en anden måde, du tænker vil kunne bruges?
I dit brev spekulerer du over, hvorfor din veninde ikke er blevet gravid. Det er sådan, at kondomer ligesom p-piller, minipillen og andre beskyttelsesformer under ét kaldes prævention. Det ord betyder, at I aktivt gør noget for at forebygge en graviditet, og når din veninde tager p-piller, beskytter de mod uønsket graviditet. Det er i øvrigt kun kondomet, der beskytter jer imod kønssygdomme foruden uønsket graviditet, var du mon klar over det..?
Når pigerne har menstruation og altså bløder, er det fordi de æg, deres kroppe helt automatisk laver indeni, ikke er blevet befrugtet af sæd. Denne produktion og modning af æg sker i en helt bestemt rytme, og det er kun i en kort periode, at ægget kan blive befrugtet – altså at pigen kan blive gravid.
Ud fra den korte beskrivelse jeg lige har givet af pigernes cyklus, tænker jeg på, om det har givet dig flere tanker og spørgsmål omkring kroppe, sex eller andet i den retning?
Hvis du gerne vil vide mere om sådanne emner, kan den hjemmeside, der hedder
www.sexlinien.dk
, være en god side for dig at besøge. Derinde kan du læse en masse om sex, kroppen, følelser og meget andet i den retning, er det et besøg værd tænker du..?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Når du ringer, er det helt okay at være anonym.
Mange kærlige hilsner,
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?