sex med pige på 14

Hej

jeg er en dreng på 17 som er blevet spurgt af en pige på 14 om jeg vil have sex med hende og tage hendes mødom, har sagt ja hvis hun ik siger det til nogen fordi jeg er bange for hvad folk tænker.

Plus at det jo er ulovligt at have sex med en under 15. Hjælp burde jeg gøre det eller lade være?

hilsen forvirret og bange dreng på 17

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng

Tak for dit brev. Det er forståeligt, at samtalen med pigen har sat nogle tanker i gang hos dig. Det er godt, at du skriver herind, og at du stopper op for at tænke over det.

Du skriver, at du er bange for, hvad andre vil tænke om dig, og du har valgt at skrive herind om det. Det giver mig en fornemmelse af, at du er usikker på dit første svar til pigen. For det første er pigen under den seksuelle lavalder, og derfor er det ikke lovligt. For det andet kan det måske være, at du skal overveje, hvad der gør, at du vil have sex med hende, og hvad der gør, at I tænker det skal være nu?

Når jeg læser dit brev, bliver jeg nysgerrig på, hvorfor pigen vil have taget sin mødom lige nu? Den første gang man har sex er en stor ting – det kan være meget følelsesladet og sætte en masse tanker i gang både inden, under og efter samleje. Det er vigtigt at være bevidst om dette og forholde sig til det. F.eks. er det en god ide, hvis man deler den oplevelse med en kæreste, som man kender godt og er helt tryg ved.

Er det min en mulighed at vente og se tiden an? Måske starte med at være kærester? I kan jo aftale at se, om I stadig har lyst, når hun er fyldt 15 år. Nogle kan blive meget optaget af at skulle have taget sin mødom, for måske tænker de, at det vil ændre en masse. Det er vigtigt at være helt klar og mærke sine egne grænser – både for dig og for hende.

Jeg håber, at det her brev kan være en hjælp for dig. Du er velkommen til at chatte eller ringe til os, hvis du har brug for at tale det hele igennem.

Mange hilsener fra BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?