Brev
sex med pige på 14
Hej
jeg er en dreng på 17 som er blevet spurgt af en pige på 14 om jeg vil have sex med hende og tage hendes mødom, har sagt ja hvis hun ik siger det til nogen fordi jeg er bange for hvad folk tænker.
Plus at det jo er ulovligt at have sex med en under 15. Hjælp burde jeg gøre det eller lade være?
hilsen forvirret og bange dreng på 17
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng
Tak for dit brev. Det er forståeligt, at samtalen med pigen har sat nogle tanker i gang hos dig. Det er godt, at du skriver herind, og at du stopper op for at tænke over det.
Du skriver, at du er bange for, hvad andre vil tænke om dig, og du har valgt at skrive herind om det. Det giver mig en fornemmelse af, at du er usikker på dit første svar til pigen. For det første er pigen under den seksuelle lavalder, og derfor er det ikke lovligt. For det andet kan det måske være, at du skal overveje, hvad der gør, at du vil have sex med hende, og hvad der gør, at I tænker det skal være nu?
Når jeg læser dit brev, bliver jeg nysgerrig på, hvorfor pigen vil have taget sin mødom lige nu? Den første gang man har sex er en stor ting – det kan være meget følelsesladet og sætte en masse tanker i gang både inden, under og efter samleje. Det er vigtigt at være bevidst om dette og forholde sig til det. F.eks. er det en god ide, hvis man deler den oplevelse med en kæreste, som man kender godt og er helt tryg ved.
Er det min en mulighed at vente og se tiden an? Måske starte med at være kærester? I kan jo aftale at se, om I stadig har lyst, når hun er fyldt 15 år. Nogle kan blive meget optaget af at skulle have taget sin mødom, for måske tænker de, at det vil ændre en masse. Det er vigtigt at være helt klar og mærke sine egne grænser – både for dig og for hende.
Jeg håber, at det her brev kan være en hjælp for dig. Du er velkommen til at chatte eller ringe til os, hvis du har brug for at tale det hele igennem.
Mange hilsener fra BørneTelefonen