Sex med min hotte kæreste

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 16 år,

Mange tak for dit brev. Du spørger om det er lovligt for din kæreste, hvis du og han vælger at have sex?

1) Først et kort svar:

Loven om seksuel lavalder findes for at beskytte børn og unge, mod at have sex før de er parate til det. Det kan nemlig være svært at mærke, hvornår man er parat.

I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år, og det betyder at det er forbudt for nogen over 15 år at have sex med nogen, der er yngre end 15 år. Du er 16 år og derfor over den seksuelle lavalder. Men du er stadig under 18 år og derfor er det også godt at få en snak med dine forældre eller måske en af dem.

Hvis din kæreste samtidig er fx din lærer, træner, pædagog, arbejdsgiver eller er en anden slags leder for dig, så er det først lovligt at have sex, når du fylder 18 år. Så skal I altså vente 2 år før det er lovligt.

2) Så lidt om lyst:

Udover hvad loven siger, så skal man også altid huske selv at mærke efter, hvorfor man har lyst til sex.

Er det fordi man selv føler begær og lyst til sex? Er det fordi man har lyst til at glæde en anden, som man ved har lyst til sex? Er det fordi man er bange for at miste? Er det fordi man tror alle andre har sex? Eller af andre grunde?

Og man skal også mærke efter, hvilken grad af seksuelt samvær man har lyst til. For der er forskel på at have lyst til:

a) at kysse og kæle med tøj på

b) at kysse og kæle, meget længe og uden tøj på

c) at have samleje.

Det hele kan være dejligt, men der er forskel på hvornår man er parat til hvad.

3) Og til afslutning noget jeg tænkte på:

Jeg tænker, det lyder som om du både elsker din kæreste højt, og er meget taknemlig, fordi han har hjulpet dig med noget meget svært i dit liv?

Det får mig til at tænke på, om du har andre end din kæreste, som kan være der for dig, når livet er svært? Andre voksne? Noget familie? Veninder? Veninders familie?

Det er nemlig rigtig godt, at have mere end én, der kan hjælpe når livet bliver svært.

Jeg er glad for at høre, at din kæreste var der, da det var sværest for dig. Det vil dog være godt for både dig og ham, hvis der er flere der kan være der for dig.

Fordi du bliver meget afhængig af ham, hvis han er den eneste. Og det kan være trygt for din kæreste, at han ved, at der også er andre end ham, der kan hjælpe dig.

Det er lyder som om I begge passer godt på hinanden. Han presser dig ikke til at have sex, og du vil ikke have en situation, hvor han kan komme i fare.

Måske vil han også hjælpe dig, med at udvide kredsen af mennesker, der kan være der for dig?

Eller måske kan han hjælpe dig, med idéer til hvem det kunne være? Hvis det er svært at finde idéer vil vi også meget gerne hjælpe dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Rigtig mange kærlige hilsner BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?