Sex med min bedste ven.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14
Tak, for dit brev. Det er min erfaring, at det kan være en udfordring at være 14 år og være i puberteten, så det er godt, du skriver.
Du spørger, om det er ulovligt at gå i seng sammen, når I begge er under 15, og til det er svaret i princippet ja. Men I vil ikke blive straffet for det, når I begge er under 15. Hvis man er jævnaldrende og har sex med hinanden, fordi man begge to har lyst, bliver man ikke straffet for det. Loven om den seksuelle lavalder er lavet for at beskytte børn mod seksuel udnyttelse fra andre, der enten er voksne eller meget ældre end barnet selv er.
Du spørger også, om det kan være farligt, at I ikke har brugt kondom, og til det kan jeg sige, at det kommer an på, om I har haft sex med andre (og derfra kan have fået nogle kønssygdomme), om I har været rene osv. Det er (som du sikkert allerede ved) altid en god idé at beskytte sig, når man har sex. Desuden vil jeg kort sige, at det kan være vigtigt at være opmærksom på at tisse og vaske sig grundigt efter analsex på grund af bakterier, særligt hvis man vil have oralsex/give blowjobs bagefter. Hvis du har flere spørgsmål omkring (anal)sex, kan du prøve at læse lidt på www.sexlinien.dk.
Jeg bliver lidt i tvivl om, om du har det svært med, at ingen andre ved, at du er homoseksuel? Du skriver, at du lader som om, du er enig, når du snakker med din ven om piger, når I ser porno. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om din bedste ven måske også har ladet som om, han kunne lide piger… Hvad tror du? Når nu du ikke ved, om du har lyst til mere med ham, er det så fordi, du bliver usikker på, hvad han tænker om dig nu, efter I har været sammen, eller handler det om, at du måske er bange for at miste hans venskab? Gad vide, om I har snakket sammen efter den aften, hvor det lyder som om, I begge hyggede jer i hinandens selskab…? Ville du have mod til at sige til ham, at du føler dig forelsket? Og hvad tror du, han ville svare til det?
Det lyder som om, I begge to har haft en god oplevelse med hinanden og jeg håber, du/I finder ud af, hvad der skal ske herfra…
Til slut vil jeg sige, at jeg håber, du kan bruge mit svar og mine spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive her til igen eller prøve at logge på UngeChatten, hvor der sidder rådgivere parat til at svare på dine spørgsmål eller måske bare lytte lidt... (Du kan eventuelt kopiere dit brev og mit svar ind i den første del af chatten, så rådgiveren kan se, hvad vi to har ’snakket’ om.)
Kh. BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?