sex med kæresten!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Tak for dit brev. Hvor er det skønt at høre, at du har en dejlig kæreste. Du fortæller i dit brev, at du overvejer at have sex med din kæreste. Det kan føles som en meget stor beslutning – og derfor er det også rigtig fint, at du både har talt med dine veninder – og nu også skriver til brevkassen. Jeg kan dog ikke svare dig på, om det er for tidligt for dig at have sex med din kæreste. Det skal du helt selv finde ud af, men jeg kan måske give dig nogle ideer til, hvordan du kan finde ud af, om du er parat til at have sex.

Der er ingen ”regler” for, hvornår man er klar til sex. Det kan godt være, at dine veninder lige nu tænker, at de ikke vil have sex, før de er 15-16 år gamle, men der kan jo ske mange ting, der gør, at de enten har sex første gang tidligere eller måske også meget senere. Det afhænger jo helt af, hvordan ens liv udvikler sig.

At lære en dreng at kende behøver ikke tage lang tid. Nogle vil mene, at de kender deres kæreste godt efter kort tid og andre vil mene, at det tager længere tid. Det er forskellige fra person til person. Det med at kende og være tryg ved en fyr er mange ting. Måske føler du, at du kan tale med din kæreste om mange ting, men det er ikke sikkert, at du føler dig så tryg, at du tør tale om sex med ham. Hvis dig og din kæreste ikke har talt om sex endnu, vil jeg foreslå dig, at du fortæller ham om dine ”bekymringer”. Du kan jo sige til ham, at du på den ene side har lyst, men alligevel også er bange for, at det går for stærkt.

Du fortæller ikke så meget om din kæreste, så jeg ved ikke rigtig noget om ham. Hvor længe har I mon været sammen? Er han din første kæreste? Måske er han ikke længere jomfru eller måske føler han sig slet ikke parat endnu, selvom du går og tror det?! Det er nogle ting, som du først rigtig finder ud af, hvis I taler sammen..

De fleste ”unge” par begynder stille og roligt. Det kan være, at I kysser rigtig meget, måske begynder I også at røre ved hinandens kønsdele – og så kan det være, at du stille og rolig slet ikke er i tvivl om, at du gerne vil gå ”hele” vejen og have sex med din kæreste. Så længe man er meget i tvivl, skal man holde igen, for bare rolig – på et tidspunkt vil du føle, at du er parat. Det er dog vigtigt, at du er ærlig over for dig selv. Du skal ikke have sex, fordi du føler, det er det, som din kæreste håber på. Du skal altid kun gøre det, hvis du har lyst. Nogle gange kan man også komme ud for, at man har rigtig meget lyst, men når man går i gang, så har man måske ikke lyst alligevel. Så er det helt i orden at sige stop. Det skal din kæreste acceptere. Ellers er han ikke værd at være sammen med!

Jeg ved ikke, om du har mod på at tage en samtale med din kæreste? Men det kunne være en mulighed? For hvis I beslutter jer for, at I er parate, skal I også overveje, hvordan I beskytter jer. Det mest almindelige er, at man bruger kondom til at beskytte sig mod sexsygdomme og graviditet, men der er også mange, som har en fast partner, som måske gerne vil starte på p-piller. Det kræver dog en tur til læge – og inden da måske også, at du tager en snak med fx din mor. Husk, at det er helt naturligt, at man har lyst til sex, så selvom det kan føles som det mest pinlige i hele verdenen at tale om, så er det trods alt noget, som fylder rigtig meget hos mange mennesker – og dermed også noget, som vi skal snakke om! Jo mere vi taler om det, jo lettere bliver det også.

I forhold til dine veninder, så synes jeg, at du skal acceptere og respektere, at de har en anden mening end dig. Men de skal omvendt også respektere, at det er din krop og dine følelser - og dermed også dig, der skal mærke efter, om du er klar til at have sex. Det er jo ikke dem, men dig, der skal være klar! Mit råd er dog, at du går stille og roligt frem. Du skriver selv, at du har en dejlig kæreste, så jeg er helt sikker på, at han også er med på, at I tager det stille og roligt.

Du skriver også, at du er bange for, hvad din kæreste vil sige, når han ser dig nøgen. Hvis han er din kæreste, bør han være vild med dig. Ellers ville han jo ikke være sammen med dig! Derfor tror jeg ikke, du skal være bekymret for det! Hvis du har brug for det, er der heller ikke noget galt i, at du også fortæller ham, at du er bange for, hvad han vil synes om din krop. Så vil han formentlig sige, at du ser dejlig ud – lige som du er! I kan måske også starte med at være nøgne, når lyset er slukket, så kan I jo stille og roligt øve jer - og lære hinadens kroppe at kende. Det er helt almindeligt, at man kan være lidt genert de første gange.

Hvis du har lyst til det, har www.sexlinien.dk også en brevkasse, hvor du kan læse forskellige spørgsmål og svar, der bl.a. handler om den første gang. Du er også hjertelig velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for det.

Jeg håber, du er blevet lidt klogere på det hele, så du kan træffe det valg, som er rigtigt for dig lige nu.

De bedste hilsner, BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?