Brev
Sex med kæreste
Hej
Jeg er en dreng på 12 år der har en virkelig sød kæreste,
og vil virkelig gerne have sex med hende, men ved ik om hun er klar eller hvordan jeg skal spørge om hun er klar er meget i tvivl
er det normalt at ville have sex når man er 12??
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Hvor er det dejligt for dig, at du har en rigtig sød kæreste.  Jeg kan godt forstå, at tanker og lyst til sex opstår, når man er i din alder og er sammen med en sød pige. Hvis man skal have sex, skal man kende hinanden rigtig godt og kunne tale om alt – både det lette og det svære ved sex. Det er bedst, at man er meget trygge ved hinanden og stole på hinanden. Det er også vigtigt, at beskytte sig mod at blive gravid og kønssygdomme, selvom i er 12 år. Det er vigtigt at passe på hinanden, fx ved at bruge kondom eller p-piller. Det er ting, som er vigtige, at I har talt om inden. Det vil også være en idé, fx at tale med jeres forældre om det, så kan de også hjælpe jer og vejllede i, hvad der er bedst at gøre.
Jeg ved ikke hvor længe I har været kærester? Men at du er i tvivl om, hvordan du skal præsentere hende for dine tanker og lyster er måske et tegn på, at det kunne være, at I skulle starte med, at øve jer i at tale om de lidt svære ting. Hvordan lyder det?
Jeg vil synes, at det vil være en idé at begynde med at nusse og kysse lidt, så I lærer hinanden at kende og bliver trygge ved hinanden. I kan tids nok øve jer i, at have sex, men det er vigtigt, at I begge får en god oplevelse af det og derfor er det måske en god ide, at bruge lang tid på forberedelser og samtaler om jeres nysgerrighed på hinanden og jeres følelser og lyster.
Det er mest normalt at have sex første gang omkring 15-16 års alderen. Det er der mange føler sig klar til at have sex, og det er også der man ved mere om sig selv og hvordan det kan være rart for den man er sammen med.  Det er normalt at begynde at begynde at være nysgerrig på sex, når man er 12 år, og mærke lyst. Men det betyder ikke, at man nødvendigvis er klar til sex eller skal have sex. Måske er du i gang med at lære dig selv og din egen krop at kende på en ny måde, efter lysten og interessen for sex er dukket op. Det er i hvert fald godt at begynde med at lære sig selv bedre at kende først. Det kan du gøre ved at røre ved din egen krop, mange begynder at onanere omkring 12 års alderen og kan på den måde mærke, hvad der føles rart og godt.
Tag dig god tid og vent måske med sex, til du er mere sikker på dine egne lyster, inden du skal prøve at tage ansvar for andres lyster og følelser, som når man har sex med sin partner.
Til sidst vil jeg lige skrive, at der også er noget, der hedder den seksuelle lavalder. Det er en lov, der handler om, hvor gammel man skal være for at have sex eller samleje. Det betyder, at når man er under 15 år er det ulovligt at have samleje eller sex. Hvis det er jævnaldrende, nogen som er omkring ens egen alder og begge parter er enige om det, bliver man ikke straffet. Men det er vigtigt at begge har lyst og er helt enige om at have sex. Jeg håber du kan bruge mit svar til noget.
Kærlig hilsen BørneTelefonen