Brev
Sex med en 27-årig mand
Hej bb,
Det hele startede med at min veninde var alene hjemme, så hun inviterede nogle venner over bla. mig og sagde til de andre at de skulle invitere flere personer med. Alle mulige kom folk på min alder 13 og nogle var 15+, en af dem havde inviteret nogle ældre fyre, nogle i alderen 23-27, det var 5 af dem to på 23, en på 24, en på 25 og en på 27, de havde taget alkohol med og jeg følte mig tvunget til at drikke lidt, de ældre drenge drak en del.
Da det blev senere omkring midnat sagde min veninde at jeg skulle prøve at lavet noget frækt med en af drengene, de andre var lidt småfulde så de sagde selvfølgelig at det kunne være sjovt, jeg havde ikke rigtig lyst, men jeg gjorde det fordi jeg igen følte mig tvunget til det.
Mine venner sagde jeg skulle vælge den ældste, ham på 27. Jeg hev ham ud på toilettet, jeg begyndte at kysse ham han kyssede mig og han begyndte langsomt at tage mit tøj af så jeg kun havde undertøj på. Han tog sit af også underbukserne. Han sagde jeg skulle give ham en guffer (blowjob) og jeg gjorde det. Han stak sin pik ind i min skede og vi havde sex.
Det var underligt nok utroligt dejligt, men mit problem er at jeg er blevet lidt forelsket i ham og vi har aftalt at mødes igen på fredag hos ham.
Det var min første gang, er det for tidligt?
Er det underligt at jeg er forelsket i ham?
Skal jeg droppe min veninde da det ikke er første gang hun tvinger mig til at gøre ting som er over mine grænser?
Vær sød og hjælp mig.
Hilsen den forvirrede pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit modige og ærlige brev. Jeg kan godt forstå, du er forvirret lige nu. På den ene side er du forelsket, men på den anden side fornemmer jeg, at du ikke helt føler dig klar til at have et seksuelt forhold til en mand på 27. Forelskelse kan være så overvældende en følelse, at det overskygger vores "fornuft", og så kan man komme til at kaste sig ud i ting, man alligevel ikke helt kan overskue. Det er du ikke den eneste, der har prøvet.
Sådan som du beskriver det, så følte du dig presset til at have sex med manden, og selv om det viste sig at være dejligt, så tænker jeg alligevel, at det er meget vigtigt, at man føler sig helt klar, før man tager så vigtigt et skridt som at have sex sammen. Så når du spørger, om det er for tidligt, så synes jeg, at jeg kan fornemme på dig, at du nok selv føler, at det er gået lidt for stærkt for dig... Har jeg ret i det?
Du spørger også, om det er underligt, at du er forelsket i ham... Næ, det tænker jeg egentlig ikke, det er. Man kan blive forelsket på et sekund, hvis en person rammer noget i én, som bare føles rart... Men forelskelse kan også have forskellige grader, hvis du forstår? Der er jo forskel på en betagelse af en person, man lige har mødt - og så en dyb forelskelse i en, man kender lidt bedre eller har haft lidt længere tid til at lære at kende... Man kan også være forelsket i en popstjerne eller en lærer, selv om man ved, at man aldrig kan få et forhold til den person... Og jeg tænker faktisk, at når ham, du er forelsket i, er 27, så er aldersforskellen mellem jer for stor til, at jeg vil anbefale dig at få et forhold til ham (eller at fortsætte med at have sex med ham).
Jeg siger det også, fordi han faktisk kan blive straffet for at have sex med dig, når du er under 15 år. Loven om at man ikke må have sex med nogen, som er under 15 år, er lavet for at beskytte børn og unge mod at blive udsat for ting, de ikke er klar til. Den lov kender ham på 27 godt. Så måske kan du tænke på, om du synes det er ok, at han havde sex med dig, når han godt ved, at det faktisk ikke er lovligt..?
Om du skal droppe din veninde, kan være lidt svært for mig at svare på, da jeg kender så lidt til jeres forhold ud fra dette brev... Men når du har de tanker, så er det i hvert fald vigtigt, at du mærker efter, om du synes jeres venskab giver dig flest gode oplevelser eller flest af de mindre gode..? Og uanset hvad du beslutter dig for, så er det vigtigt, at du reagerer på den følelse, du kan mærke indeni, når du føler dig tvunget til noget - og så siger fra overfor din veninde. Det er så flot, at din krop fortæller dig, når der er noget, du føler dig tvunget til - lyt til den indre stemme og pas på dig selv ved at sige fra.
Mon du har nogen, du kan snakke om den her oplevelse med? Hvad ville din mor sige, hvis du fortalte hende, hvad der var sket? Er hun en, man kan snakke godt med om ting, der er svære? Eller er der en anden, du kan betro dig til, som vil lytte til dig og hjælpe dig? Det kan være en sød lærer, en træner, en kusine, en nabo eller en anden voksen, du kender godt og er vant til at snakke godt med... Jeg ved godt, at det med sex kan være svært at snakke om, men din oplevelse har alligevel efterladt så mange tanker hos dig, at jeg tror det ville være godt, hvis du kunne snakke det igennem med en, du er tryg ved.
Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, som ikke kender dig. Det er gratis at ringe, og du behøver ikke fortælle, hvem du er. For mange kan det være en lettelse at få snakket det ud på den måde.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?