Sex med bror.

Hej jeg er en pige på 12

Min bror er 14 næsten 15 og han tager tit fat i mig og siger knep mig dit svin eller lignende

han har flere gang kommet ud på badeværelset mens jeg var i bad og låst og så bare begyndt at have sex med mig

jeg syntes det er både klamt og ved ikke hvad jeg skal gøre

vil ikke have at mit bror skal i fængsel.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Mange tak for dit brev. Jeg får sådan lyst til at fortælle dig, at jeg synes, at du er helt vildt sej og modig, at du har kontaktet os og fortæller om det, som sker med dig. Det viser mig, at du har en kæmpe styrke inden i dig.

Jeg kan godt forstå du har brug for at betro dig til nogen og det er godt, at skriver herind. Jeg vil prøve at komme med mine synspunkter om den situation du er i med din bror.

Når jeg læser dit brev, så lyder det ikke som om, du har lyst til at have sex med din bror. Jeg læser det som om, han gør det mod din vilje. Er det mon rigtigt forstået? At tvinge nogen til sex er ikke sex men en voldtægt – et overgreb. Så det er ulovligt, det din bror gør. Det er helt forkert, det han udsætter dig for. Selvom han ikke selv er fyldt 15 år, så er det stadig ulovligt.

Derfor er det vigtigt, at du får fortalt nogen om det. Kunne du forestille dig at fortælle dine forældre de ting, som du har skrevet til mig? Eller er der en anden voksen i dit netværk, som du stoler på? Det kunne være en lærer, et familiemedlem, en venindes mor eller en helt fjerde?

Nogle gange kan det være meget svært at skulle fortælle en voksen om seksuelle overgreb. Derfor er et råd som mange børn bruger, at skrive det hele ned i et brev. Du kunne for eksempel vise dem dit brev til BørneTelefonen og mit svar til dig?

Jeg kan godt forstå at du er nervøs for om din bror skal i fængsel. Men jeg tænker, at det er vigtigt, at han får at vide hvor forkert det han gør er.  Og at han får hjælp til at stoppe. Derfor er du nødt til at fortælle det til en voksen. Og hvis han gør det igen, håber jeg, at han vil lytte til dig og stoppe.

Når et barn eller ung gør noget seksuelt mod andre, som ikke er ok, så er der brug for hjælp. Man kan få hjælp hos Janus Centeret. Her kan børn, unge og deres forældre få hjælp, så det ikke bliver ved med at ske. Måske kan du kigge på deres side og måske vise den til en voksen, som kan hjælpe dig. Du kan se det her: Januscenteret.dk

Jeg kan godt forstå, at det er svært at skulle sige fra og sige stop. Prøv at forestille dig at sige: “Jeg kan ikke lide det. Jeg vil gerne have, at du stopper.” Hvad tror du, der ville ske, hvis du sagde sådan? Eller kunne du kalde på din forældre, så de kunne hjælpe dig?

Det kan også være at du får lyst til at snakke mere med BørneTelefonen om din bror. Du kan ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en af vores rådgivere. Der kan vi nogle gange bedre komme med præcise forslag til, hvad du kan gøre, og du kan fortælle os, om vores råd er hjælpsomme, eller om du har brug for nogle andre forslag. Du kan også læse mere om om seksuelle krænkelser her Her kan du også få idéer til, hvordan du kan få det fortalt til andre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?