Brev
sex eller ej ..
hej bb. for en måned siden fandt jeg en sød pige på 14 ( er os selv 14)..
når men det er bare det jeg mødte hende på chatrolette.. vi har nu fået Skype sammen og snakker tit sammen .. hun bor bare lige lidt væk..og hun kommer her til min by til jul,, vi har snakket om at vi skal have sex ,, på et toilet eller i en seng et sted ved ik hvor …
når men nu kommer spørgsmålet er det okay at have sex sammen selv om vi ik kender hinanden så godt ?? og er det forkert at gøre det ,, vi bruger kondom men stedvæk ??og vi er jo begge under lav alderen.. vil bare så gerne have sex , for første gang.. pleassse hjælp mig ….hun kommer snart!!
tak på forhånd hilsen den anonyme
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 årTak for dit brev til brevkassen. Jeg kan forstå, at du har mødt en sød pige på internettet, og at I har aftalt at mødes til jul. Det er altid dejligt at lære nye mennesker at kende – både i cyberspace og i ”virkeligheden”. Og jeg kan godt forstå, at du både er glad, spændt og nervøs.I dit brev skriver du, at du er i tvivl om, hvorvidt ”det er okay at have sex sammen, selvom I ikke kender hinanden så godt”. Det er tit lidt svært at vide, hvornår man er helt parat til sex - og i sidste ende er det jo kun dig, der kan mærke/ved, hvordan du har det - og dermed kun dig, der kan træffe beslutningen. Men jeg vil selvfølgelig rigtig gerne forsøge at hjælpe dig på vej. Derfor tillader jeg mig at ”slå ned” på nogle af de ting, du har skrevet i dit brev. Jeg håber, det er i orden med dig?Ud fra dit brev fornemmer jeg, at du er jomfru? Det er helt almindeligt at være det, når man er 14 år (det er næsten alle af de 14-årige faktisk). Fordi du ikke har nogle erfaringer med sex endnu, er det endnu vigtigere, at du får nogle gode oplevelser – og dermed nogle positive erfaringer, som du kan tage med dig. Det vigtigste er selvfølgelig den person, som man vælger at være sammen med. Det er ikke afgørende, om det er en kæreste eller ej, men det er vigtigt, at det er en person, man føler sig tryg ved. Selvom du har chattet sammen med pigen – og endda talt med hende via Skype – så kender I ikke hinanden så godt endnu. En god idé, når man skal være sammen med en for første gang, er at tage det stille og roligt. Selvom jeg godt kan høre på dit brev, at du "bare så gerne vil have sex", så kan det tit godt betale sig at bruge tid på at lære hinanden – og hinandens kroppe at kende. Det er  nemlig en god forudsætning for, at ens første gang bliver en god oplevelse for jer begge. Af gode grunde har I ikke haft mulighed for at lære hinanden godt at kende endnu. Derfor kunne I måske overveje, om I ikke skulle starte med at mødes og tale lidt sammen, så kan I jo se, om det udvikler sig til noget mere? Måske til nogle kys/kærtegn og kæle? Og senere måske til sex? Jeg ved godt, at det måske gør, at I ikke kan have sex sammen på jeres første møde, men det kan også gøre, at I ikke risikerer at få en dårlig oplevelse.Du skriver også, at du ikke helt ved, hvor I skal have sex sammen. Måske et tilfældigt toilet eller en seng. Hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg ikke, at det lyder som en særlig fed måde at være sammen på første gang. Har du mon tænkt på det? Prøv at tænk på et sted, som vil være rart og trygt for jer begge...Derudover bliver jeg en anelse ”nervøs”, når jeg hører, hvor I har lært hinanden at kende. Jeg ved, at der er rigtig mange, der møder nogle søde mennesker på nettet, men jeg ved desværre også, at der er en risiko for, at folk ikke er dem, de udgiver sig for. Derfor kan det være en idé, at I først mødes hjemme hos en af jer, hvor der nogen hjemme eller I har en ven eller veninde med. For at sikrer jer, at det ikke er en voksen som udgiver sig for at være en på 14 år.Jeg kender ikke ”chatroulette” så godt, men jeg ved, at det er et chatforum, hvor brugerne faktisk skal være over 15 år. Jeg forestiller mig, at aldersgrænsen er sat for at beskytte mindreårige, fordi det er et chatforum, hvor man kan se hinanden live – modsat andre chatforums, hvor man lærer hinanden at kende via tekst (og måske senere udveksler billeder osv.). Tror du mon også, det kan være derfor, at de har en aldersgrænse? Men på trods af aldersgrænsen, har du mødt en anden 14-årig. Du har ikke skrevet så meget om pigen, udover at hun er sød. Men der er noget i dit brev, der tyder lidt på, at hun er meget ”moden” af sin alder. Det er nemlig ikke så mange 14-årige, der er så direkte, når de først lige har lært en at kende.
Derfor tænker jeg, at du måske skal gøre op med dig selv – og derefter med hende, hvad I gerne vil ”opnå” med jeres chatte/og jeres møde. Mødes i udelukkende for at have sex? Eller kunne du/I også være interesseret i at lære hinanden bedre at kende og se, hvad det udvikler sig til? Under alle omstændigheder skal du love at passe på dig selv og dine følelser. Måske virker det ikke som noget særligt, fordi du ”bare så gerne vil have sex”, men ofte er det flere følelser involveret end man lige tror – og jeg vil så nødig have, at du ender med at føle dig uretfærdigt behandlet – og måske ligefrem udnyttet. Jeg håber, at mit svar måske har sat gang i nogle tanker hos dig, så du kan træffe den rigtige beslutning?! Det vigtigste er, at du lytter til dig selv og finder ud af, hvad du inderst inde har lyst til og samtidig passer godt på dig selv. Valget er hundrede procent dit – og selvom du måske føler, at I har lovet hinanden, at I skal have sex sammen, så kan du altid bakke ud - sige nej, hvis det ikke er sådan, du har det. Og det er uanset hvad, så skal et 'nej' respekteres. Husk det! Til sidst vil jeg kort svare på dit spørgsmål om, hvorvidt det ”er forkert at gøre det”. Det er ikke forkert, hvis det er den beslutning, du træffer. Men jeg håber og tror, at du vil overveje det en ekstra gang. For som du nok godt ved, så kan den ikke laves om, når det først er "sket". Så oplevelsen skal gerne være god første gang! Hvis du har brug for det, er du selvfølgelig meget velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116111. Det kan også være, at du har brug for at læse lidt mere om klar til sex, den første gang, prævention og andet,- så kan rådgivningen på www.sexlinien.dk måske være en hjælp.De bedste hilsner fra
BørneTelefonen.