Sex!!

Hej bb 🙂

Jeg er en pige på 15 år som har nogle spørgsmål til jer angående sex 🙂

1: Jeg har en super dejlig kæreste, som jeg har været sammen med i snart 3 måneder og vi har haft sex nogle gange, men han er kun 14 år, så han er under den seksuelle lavalder, men har det nogen stor betydning? Kan jeg blive straffet for det?

2: Vi bruger kondom, men er det nok kun at bruge det? Eller skal man også på p-piller? For vi er begge to virkelig bange for konsekvenserne, hvis det går galt!

3: I hvilken periode har man lettetst ved at blive gravid? Inden, efter eller under menstruation?

4: Hvad er tantra sex? Jeg har hørt navnet før, men aldrig fået en forklaring på hvad det er.

Jeg håber virkelig i svare!!

M.V.H ..lille mig!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Mange tak for dit brev, jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål bedst muligt.

1. Hvor er det dejligt, du har en kæreste, som du er rigtig glad for. Det behøver ikke betyde noget, at han er 14 år, og du er 15. Men du spørger om du kan blive straffet for at have sex med din kæreste. Ifølge loven kan du i teorien godt, men det kræver, at der er nogen der anmelder dig. Normalt er det sådan, at man ikke bliver dømt, hvis man er næsten jævnaldrende og at begge parter har haft lyst til sex.

Jeg ved ikke, om jeres forældre (hans) ved, at I har sex? Eller hvad de måske siger til det?

Hvis man bliver anmeldt, er der så efterfølgende en masse ting, der bliver taget hensyn til. Jeg har læst om en sag med en dreng på 16 år, der havde sex med en pige på 14 år. Han blev anmeldt af hendes mor, fordi pigen fortrød at have haft sex med ham. Men fordi han var så ung fik han en betinget straf. (Det betyder, at hvis han gjorde noget ulovligt igen, skulle han straffes, men ellers skete der ikke mere, end at han blev dømt for at have sex med en mindreårig.) Jeg ved ikke, om det er et svar der er til at forstå?

2. Du skriver at i bruger kondom og spørger om det er nok, Som beskyttelse mod graviditet er kondomer mellem 88 og 97 % sikre, hvor det første tal er sikkerheden ved typisk brug, og det sidste tal er sikkerheden ved perfekt brug. Sikkerheden ved kondomer angives næsten altid som 97 %. Dette er imidlertid ikke helt korrekt: I teorien vil tre ud af 100 kvinder, der bruger kondom i et år, blive gravide, hvis kondomet bruges korrekt.

De tre usikre procent er tilfælde, hvor kondomet for eksempel sprænger, ryger af eller simpelthen har et hul fra fabrikken. Men i virkeligheden er usikkerheden nok større. Det skyldes for eksempel, at kondomet er blevet opbevaret for varmt, for koldt, for klemt, det bliver vendt forkert, hårstubbe efter intimbarbering river hul i gummiet, kondomet er for stort, eller der sker andre menneskelige fejl, som teorien ikke tager højde for.

Du spørger til p-piller, her er man næsten 100 % sikker med p-piller, men hvis man bruger begge dele, er man meget mere sikker i forhold til graviditet. Med hensyn til seksuelle sygdomme er kondom klart det, der er mest sikkert. Du kan evt. kigge på Sex og Samfunds hjemmeside her står der en masse om prævention.

3. Vedr. hvornår der er højest risiko for graviditet er det under din ægløsning, som finder sted i midten af din graviditetscyklus.

dvs. midt imellem to menstruationer. Du bliver lettest gravid i cirka fire dage før og efter din ægløsning. Normalt går der ca 28 dage imellem man har sin menstruation, den største risiko er så derfor fra fire dage før 14. dagen til fire dage efter 14. dagen. Men cyklusser er ofte forskellige, så måske du skal skrive ned i din kalender hvornår du har menstruation, (evt. tegne et hjerte hver gang, eller andet) Så kan du tælle, hvor mange dage, der er imellem. Måske er dine menstruationer slet ikke regelmæssige og så vil det være umuligt at vide.

4. Dit sidste spørgsmål er noget svært at svare på.. Men jeg vil prøve så godt jeg kan.  Tantra sex er sex, som ikke så meget handler om det at "komme" eller få udløsning, men derimod at man venter med at ”komme”/få udløsning eller simpelthen undgår at få udløsning. Tantrisk sex handler om intimitet, samvær og det ultimative nærvær og energier mellem to mennesker. Det er sex med energibevidsthed (hvilket måske bedst kan forklares ved, at man er meget opmærksom på at mærke sig selv, partneren, alt fra kroppen til vejrtrækning og det der foregår oppe i hovedet) Men det er ikke en teknik; en bestemt handling eller stilling. Det er en proces baseret på sex, kærlighed og spiritualitet.

Jeg håber, at du har fået de svar, du har brug for, men det kan være, at du har flere spørgsmål eller der er noget du ikke rigtigt har fået svar på, så er du mere end velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til UngeChatten, hvor der sidder voksne, som er klar til at lytte til dig.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?