Brev
Sex
Hej BB 🙂
Jeg er en pige på 15 år, og har endnu ikke haft en kæreste eller haft sex.
Det er noget der genere mig, da jeg er den eneste i klassen der ikke har prøvet det, og da jeg rigtig gerne vil.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at finde kærligheden…
Hjælp….
Hilsen M
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M Tak for dit brev. Jeg tror, at de tanker, som du beskriver i dit brev, er tanker som rigtig mange andre på din alder gør sig. Du skriver at du er den eneste i klassen som endnu ikke har haft sex, derfor vil du gerne finde kærligheden og prøve at have sex. På mig virker det mærkeligt hvis alle i din klasse har prøvet at have sex. Jeg tænker bare, at det plejer at være sådan i en klasse, at nogle få har meget tidlig sex (13 år) og nogle har senere sex (17 år) sådan cirka. Hvis alle i din klasse har haft sex, kunne det så være fordi der er et pres (i klassen) om at have sex, eller om at man skal overgå hinanden? Nogle er hurtigere modne både fysisk og psykisk end andre, og de har det måske fint med at have deres seksuelle debut, når de er 14 år eller yngre. Men der er desværre også mange, som føler sig presset til at dyrke sex og dermed har deres seksuelle debut, før de egentlig er helt klar til det... Og det er så ærgerligt, for det er jo ikke noget, man kan lave om, når det først er sket. Så det er så super vigtigt, at man er god til at mærke efter på sig selv og turde stå ved sin egen mavefornemmelse for, hvornår man er klar. Og så er der også lige det med sex og berøringer, at de føles så meget bedre, hvis man har lyst, end hvis man er utryg og anspændt i kroppen! Jeg kan godt forstå at du gerne vil have en kæreste, for det er skønt med kærlighed. Der er bare det med kærligheden, at den kommer når den kommer, den vil komme til dig en dag. Men jeg tænker at man godt kan øve sig i kærligheden alligevel, og du kan jo også se på BørneTelefonens side med scoretips, måske du her kan få ideer til hvordan du kan score en sød kæreste? http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet/Vaerktojskassen/scoretips.aspx En måde at øve sig i kærligheden, kunne være hvis du begynder at udforske din egen seksualitet. Man kan udforske sin seksualitet på flere forskellige måder, det kunne være at onanere og på den måde finde frem til hvordan du godt kan lide at blive berørt. Det kunne være at forkæle dig selv med hyggelig stemning på dit værelse, måske lave noget lækker mad eller bare en kop te. Ved at blive mere opmærksom på din egen seksualitet, vil du bedre være i stand til at guide den kæreste du får, når I skal have sex eller bare kæle. Du vil også begynde at udstråle mere selvtillid, når du lærer dig selv bedre at kende. Jeg ved godt at jeg ikke har kunnet give dig anvisning på hvordan du får en kæreste og sex, men jeg er sikker på at den rette vil vise sig lige pludselig. Du er selvfølgelig meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen hvis du har brug for at snakke mere med os, vores telefonnummer er 116 111. Kærlig hilsen BørneTelefonen