Sex.

Hej bb,

det fordi der er den her helt fantastiske dreng, som jeg bare så godt ville have min første gang overstået med, jeg føler mig klar og han er den eneste dreng som jeg føler mig tryg ved. Jeg vil bare have det skal være ham! Men mit problem er bare, at hvis jeg knalder med ham, er jeg 100% sikker på at folk ville kalde mig billig, og gå og sige jeg knalder med alle,

også fordi jeg er kommet til at sige til mine venner at jeg ikke er jomfru, selvom jeg er… Men han kan jo sikkert ogsp mærke det på mig, men jeg kan ikke bare fortælle at jeg har løjet for ham, i al den tid vi har kendt hinanden, men jeg vil så godt have at det skal være ham der skal tager min mødom, hvad gør jeg, siger jeg det eller knalder jeg bare med ham ham og håber han ikke kan mærke det?

Vil så gerne have han skal være min først gang, for sidst jeg gik tilbudet sagde jeg nej, fordi jeg havde menstration, men det havde jeg slet ikke, var bare ikke klar der, men hun er jeg helt klar og det skal bare være med ham, føler mig så skide tryg, og elsker ham stadig så pisse højt!

Det skal lige siges at det min eks… Håber i vil hjælpe

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Jeg synes, det er en god idé, at du spørger os om råd i forhold til sex og de valg, man har i forhold til det. For det kan være svært at træffe valg og være sikker på, hvor ens grænser går, når man går alene med overvejelserne.

Det lyder dejligt, at du er så glad for ham drengen. Det er vigtigt, at man har en følelse af, at det ville være rigtigt og trygt at gå i seng med hinanden, før man beslutter det.

For alle mennesker - både voksne, unge og børn, er det vigtigt, at man passer på sig selv og ikke overskrider sine egne grænser for at bevise noget overfor andre. Når man vælger at gøre noget så intimt som at gå i seng med en, så skal det være, fordi man selv er klar til det og ønsker det. Man kan ende med at blive ked af det, hvis man gør noget for andres skyld og går med til noget, man egentlig ikke er klar til.

Du skriver, at du nu føler dig klar til det og at det skal være sammen med din eks-kæreste, men at du er i tvivl, om du skal fortælle ham sandheden om du er jomfru. På den ene side tænker jeg på, om dette måske egentlig betyder mere for dig end for ham, at du er jomfru. At det her er noget stort for dig og at du måske kan have brug for, at I går stille og rolig frem, så du kan føle dig passet på og tryg undervejs. Måske handler det for ham om, at han også gerne vil være sammen med dig, om du er jomfru eller ej. Man kan sige, om du havde prøvet det en eller to gange før, så ville du under alle omstændigheder stadig ikke være en "ekspert" på området.

På den anden føler du måske, at du har løjet for ham. Hvis du gerne vil have, at han skal vide sandheden, så kunne du måske forsigtigt hviske ham det i øret, når I ligger og kæler - og du mærker, at det er på vej derhen, hvor I skal til at have sex. Sige til ham, at du ikke har prøvet det før. Jeg tror ikke, at der er ret mange drenge, som i den situation vil rejse sig op og gå – og hvis han nu gør, så var det måske meget godt, at der ikke skete mere.

Det er jo en slags tillidserklæring, du viser ham ved, at den første gang skal være med ham, fordi du oplever, at du er tryg sammen med ham og at du elsker ham. Det tænker jeg helst skal betyde mere for ham, end at du på et tidspunkt har sagt, at du har prøvet det før.

Du skriver også, at du er bange for, at de andre vil kalde dig billig, hvis du går i seng med drengen. Når du siger, at du frygter, at de vil kalde dig billig, så tænker jeg, at sådan noget måske er sket i skolen for nogen, siden du tror det.

Måske er der mange i skolen, der er meget optaget af at tale om sex for tiden, og så kan man komme til at kategorisere hinanden - altså dele op, hvem der for eksempel ved mest om sex, og hvem der har prøvet det og hvem der endnu ikke har.

Man skal bare huske på, at sex er en følsom ting, som alle mennesker selv bestemmer, hvornår de vil dyrke og med hvem. Og det er ikke okay at drille hinanden med noget, der har at gøre med sex.

Selvom det kræver ret meget mod, så kunne du måske være et forbillede ved at være ærlig og fortælle, at du ikke har prøvet at dyrke sex endnu, fordi du gerne vil føle dig tryg. Du kan ikke styre, hvad andre gør, men forhåbentlig er der nogen, der vil synes, at det er sejt, at du holder fast ved dine personlige grænser. Men i princippet er det jo din egen sag – og ikke deres. Og når du ikke har prøvet det før, så kan det i fald være lidt svært for dem at kalde dig billig. Skulle det nu ske, så tror jeg, at det er en god ide, at inddrage en voksen, fordi så virker det som om at jeres fællesskab er på afveje, hvis man meget hurtigt kan blive stemplet for noget, man ikke er.

Jeg ønsker dig held og lykke med det hele, og håber at du passer på dig selv og holder fast i, at tryghed og tillid er meget vigtigt, når man skal finde ud af, om man vil gå i seng med en dreng.

De bedste hilsener

BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?