Brev
sex
Hej
jeg er en pige på 15 og har en kæreste på 41. Og han vil gerne have børn med mig og vi haft sex mange gange og han blir ved med at spørger vi ikke kan gør det uden kondom. Og det er faktisk lidt et problem for det er min bedste venindes far. Og være gang jeg kommer hjem til hende gør han mig så liderlig men det værste er at han har en kone og min veninde ved det ikke.
Hvad skal jeg gør hjælp.
Hilsen den pige der ikke ved hvad hun skal gør:-(
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Det er godt, du skriver, for det lyder til, at du er under et stort pres, som du står meget alene med..?
Du spørger direkte, hvad du skal gøre, så jeg vil komme med mine umiddelbare tanker om, hvad jeg tænker vil være godt for dig...
Selvom du tænder på din venindes far, og han gør dig liderlig, så synes jeg, du skal sørge for at afbryde forholdet til ham, når han nu ikke selv kan se, at det er upassende at indlede et forhold til dig - sin datters veninde- der er så meget yngre end ham selv.
Selvom det ikke er ulovligt for ham at have et seksuelt forhold til dig, så tænker jeg alligevel at aldersforskellen er så stor, at det sætter dig i en position, hvor det kan være rigtig svært at sige fra overfor ham. Det kan være mega smigrende, når en voksen mand viser en opmærksomhed og gerne vil være sammen med en; og derfor kan magtforholdet meget let blive skævt, hvis man som ung har et forhold til en meget ældre person.
Jeg synes også, det vil være en rigtig dårlig ide at have ubeskyttet sex og evt. blive gravid med ham. Det er hårdt arbejde at blive forældre til et lille barn. Det kræver, at man kan sætte alle sine egne behov til side i en lang periode - og hvis han så samtidig skal ligge i skilsmisse og du pludselig får ændret dit liv totalt, fx. fordi du mister din veninde og må holde midlertidigt pause fra skolen, så har jeg svært ved at forestille mig, at det kan gå.
Jeg vil foreslå dig, at du søger noget mere direkte rådgivning, end det er muligt her i BørneBrevkassen. Du er meget velkommen til at ringe gratis og anonymt til BørneTelefonen på 116 111 eller du kan ringe til Mødrehjælpens anonyme rådgivning på 70 111 212.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?