Brev
sex
Jeg er en dreng på 16 år der gerne vil have sex med min kæreste.
Man er lidt usikker på om hun vil.
Hvordan kan jeg vide om hun vil
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 16 Tak for dit brev til brevkassen.  Når du spørger mig om, hvordan du kan vide om din kæreste også har lyst til sex med dig, så tænker jeg først og fremmest på, at det jo er et spørgsmål om at kunne tale sammen om de ting, som sker imellem jer… Jeg tænker, at det er et spørgsmål om at være trygge ved hinanden og kende hinanden godt. Tillid, det at man stoler på, at den anden vil en alt godt, er en god forudsætning for at kunne udvikle et godt forhold, hvor man sammen tør udforske sin seksualitet og spørge ind til hinandens behov, ønsker og grænser...  Jeg kan godt forstå, at du kan føle dig usikker på, hvad din kæreste er parat til, men det er svært for mig at sige, en bestemt måde, du kan vide det på… Ofte er det jo noget med at prøve sig lidt frem, når man kysser og nusser, og så mærke godt efter, hvornår den anden ikke synes det er ok længere, og hvornår den anden har lyst til det samme som en selv…  Det bedste middel til at forstå et andet menneskes grænser og lyster er kommunikation, som foregår på to forskellige måder. Den verbale og den non-verbale.  Det nonverbale er alt det, vi ikke siger højt, men viser gennem vores krop og ansigtsudtryk - vores måder at være sammen med andre. Det gælder her om at mærke, hvor man har den anden, samtidigt med at man også er opmærksom på sine egne behov og grænser… Hvad har jeg selv lyst til, og hvordan virker det jeg gør på hende? Bliver hun nervøs eller slapper hun af, når jeg rør hende og virker hun opstemt og afslappet, eller stiv og anspændt i sin krop og hvordan er hendes udtryk i ansigtet…?    Den verbale kommunikation er alt det, vi siger højt med og til hinanden. Eksempelvis kunne du spørge, om det er ok for hende, når du nusser hende under tøjet eller om hun i det hele taget har det ok, med det I gør sammen…? Det kan være at spørge er det ok eller om du skal stoppe - og det samme gælder jo for din kæreste. Hvad kunne hun mon ønske, I gjorde mere af, og er der måske noget hun helst ville ønske, I ikke gjorde eller venter med? En af de ting I også skal snakke om, inden I har samleje er jo prævention...det kan sommetider også være svært, men nødvendig for at beskytte jer mod graviditet og kønssygdomme...
At have sex sammen, betyder ikke kun samleje. Det er også fantastisk at være tætte sammen og mærke hinandens kroppe, gå på 'opdagelse' med hinanden og mærke, hvad der bare føles godt og lækkert.  Nusse, kysse og kæle er tre gode måder at være sammen - at have sex uden samleje. Det er pirrende - dejligt og trygt, hvis man ikke er klar til samleje. Selvom man er klar til det, så er nusse, kysse og kæle altså en stor del, at det at have sex - en måde hvor man pirrer de følsomme og erogene zoner, tænder hinanden og mærker hinanden.   Ved at tale om jeres måde at være intime sammen, kan I måske blive mere klar over, hvor I har hinanden, og hvad I har lyst til hver især…for det er bare super vigtigt, at I ikke overskrider hinandens grænser. Det fornemmer jeg også, at du er meget opmærksom på. Det kan også være en idé, at I sammen kigger inde på en anden rådgivning: www.sexlinien.dk De har skrevet om den første gang, prævention og temaer omkring sex og seksualitet. Hvis I kigger samme, kan I måske få en snak med hinanden om det, der er brug for at snakke om?     Hvis du synes det er for svært at vide, hvad du skal sige, eller hvordan du kan mærke, om din kæreste har lyst til det samme som dig, så kan du ringe ind til vores BørneTelefon. Her kan du få mulighed for at uddybe jeres måde at være sammen på og måske få nogle mere præcise råd til, hvad du kan sige og gøre, når du er sammen med din kæreste, for at finde ud af, om hun har lyst til det samme som du. Vores telefoner har åbent alle ugens dage fra 11-23 på 116111. Hvis du har det bedre med at skrive med os, så log på Chatten og får en god snak med en rådgiver, hvor I kan stille flere spørgsmål til hinanden og finde ind til mere. Jeg har selv talt og skrevet med mange drenge og piger på din alder, som også er meget opmærksomme på sin kærestes følelser og grænser, og det med at nærme sig hinanden på en god og tryg måde.   Jeg håber mine råd har givet dig lidt mere afklaring og idéer.  Kærlig hilsen
BørneTelefonen