Brev
sex
hej
i min klasse griner noget lidt når sex kommer i en sætning
har alt tid tænk på hvordan starter man sex og kan det blive pinligt vis man prøver og den anden ik har lyst
dreng 12
ik fordi jeg vil gøre det nu men
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Tak for dit brev.
Det er helt naturligt at være nysgerrig på sex i din alder, også selv om man ikke vil gøre det endnu. Derfor er jeg rigtig glad for, at du skriver, så du kan få svar på dine gode spørgsmål.
Du spørger, hvordan man starter med at have sex og om det kan blive pinligt, hvis man prøver, og den anden ikke har lyst.
Man kan sagtens have en kæreste, som man f.eks. kysser og krammer med, uden at det betyder at man skal have sex. I Danmark er der mange der er 16 -17 år, når de har sex første gang.
Man skal først have sex, når begge føler sig klar og er trygge ved hinanden, og når man begge har så meget lyst, at man slet ikke kan lade være! Det er en rigtig god ide at snakke med sin kæreste omkring det med sex i god tid. Så finder man ud af, om den anden også har lyst, og så opstår der ikke en pinlig eller ubehagelig situation, hvor man lægger op til sex uden, at den anden har lyst.
Ved at snakke sammen om det kan man også finde ud af hvilken slags prævention, man vil bruge, hvis man gerne vil have sex. Det er vigtigt at bruge prævention (f.eks. kondom), så man undgår graviditet og kønssygdomme.
Mange starter ud med at kysse, kramme og måske kæle med hinanden i en periode. Det er en rigtig god måde at lære både sin egen og den andens seksuelle lyst og behov at kende på. Så kan man finde ud af hvilken slags berøring man bedst kan lide, og hvor på kroppen det er dejligt at blive rørt. Det kan man gøre både med og uden tøj på. Man kan sige, at man forbereder sig på at have sex med hinanden. Men det behøver ikke ende med, at man har sex.
Du er altid velkommen til at skrive, sms eller ringe igen, hvis du får flere spørgsmål.
Kærlig hilsen Børnetelefonen