sex

hej

i min klasse griner noget lidt når sex kommer i en sætning

har alt tid tænk på hvordan starter man sex og kan det blive pinligt vis man prøver og den anden ik har lyst

dreng 12

ik fordi jeg vil gøre det nu men

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år

Tak for dit brev.

Det er helt naturligt at være nysgerrig på sex i din alder, også selv om man ikke vil gøre det endnu. Derfor er jeg rigtig glad for, at du skriver, så du kan få svar på dine gode spørgsmål.

Du spørger, hvordan man starter med at have sex og om det kan blive pinligt, hvis man prøver, og den anden ikke har lyst.

Man kan sagtens have en kæreste, som man f.eks. kysser og krammer med, uden at det betyder at man skal have sex. I Danmark er der mange der er 16 -17 år, når de har sex første gang.

Man skal først have sex, når begge føler sig klar og er trygge ved hinanden, og når man begge har så meget lyst, at man slet ikke kan lade være! Det er en rigtig god ide at snakke med sin kæreste omkring det med sex i god tid. Så finder man ud af, om den anden også har lyst, og så opstår der ikke en pinlig eller ubehagelig situation, hvor man lægger op til sex uden, at den anden har lyst.

Ved at snakke sammen om det kan man også finde ud af hvilken slags prævention, man vil bruge, hvis man gerne vil have sex. Det er vigtigt at bruge prævention (f.eks. kondom), så man undgår graviditet og kønssygdomme.

Mange starter ud med at kysse, kramme og måske kæle med hinanden i en periode. Det er en rigtig god måde at lære både sin egen og den andens seksuelle lyst og behov at kende på. Så kan man finde ud af hvilken slags berøring man bedst kan lide, og hvor på kroppen det er dejligt at blive rørt. Det kan man gøre både med og uden tøj på. Man kan sige, at man forbereder sig på at have sex med hinanden. Men det behøver ikke ende med, at man har sex.

Du er altid velkommen til at skrive, sms eller ringe igen, hvis du får flere spørgsmål.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?