Brev
sex
hej,
jeg er bange for at jeg har en eller anden form for infektion i skeden, fordi mit udflåd lugter kraftigt.
jeg vil ikke gå til lægen fordi det er grænse overskridende, og jeg er bange for at lægen kan se at jeg har haft sex, og jeg vil selvfølgelig ik have at min forældre skal vide det.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige,
Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Jeg kan godt læse, at du er lidt utryg ved, om du har infektion i skeden. Det er rigtig godt, at du er opmærksom på din krop. Det er tegn på, at du passer på dig selv.
Udflåd
er kroppens eget rengøringssystem, der sikrer, at alt er, som det skal være. Så længe farven på udflåddet er fra klar til hvidlig eller lysegul, er der ingen grund til bekymring. Men hvis udflåddet begynder at ændre lugt eller farve, som jeg læser, at du oplever lige nu, er det bedst at gå til læge. Det kan, som du siger, godt være tegn på infektion.
Jeg kan ikke sige, om du har infektion i skeden. Det er kun lægen, som med sikkerhed kan svare på det ved med en lille vatpind at tage lidt udflåd og kigge på det. Det er ikke noget, der gør ondt, og han kan ikke se, om du har haft sex. Men det kan godt være, han spørger dig for at finde løsningen på dit problem og give dig den bedste forklaring.
Jeg kan godt forstå, at tanken om et besøg hos lægen kan være meget grænseoverskridende for dig. Men tit er det sådan, at tanken tit er meget værre end virkeligheden. Hvis du vælger at gå til læge, kunne det måske være en hjælp for dig at tage en veninde med. Hun kan vente i venteværelset, mens du er inde hos lægen. Det kan nogle gange være rart med den tryghed.
Du kan også ringe til lægen eller lægevagten og fortælle dine symptomer, at dit udflåd lugter og hvilken farve det er. Nogle læger kan på beskrivelsen fortælle dig om det er en infektion, og skrive medicin ud til dig uden, at du behøver at møde ind hos lægen.
Selvom du er bekymret for, om lægen kan se du har haft sex - måske pga. bristet mødomshinde, så brister den jo også af mange andre ting end sex. Der er ikke noget ulovligt i, at du har haft sex - så længe det er med en jævnaldrende og i begge er ok med det.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Du har haft flot mod ved at skrive til os. Jeg håber, du kan finde det sidste mod til at gå til læge, hvis dit udflåd forsætter med at lugte.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen