Brev
sex
hej
jeg er en pige på næsten 16. jeg har mødt en super sød fyr på 19.vi har prøvet at gå i seng sammen nogle gange,problemet er at det næsten ikke kan lade sig gøre,da det gør ondt på mig når vi prøver. min kærestes penis er meget stor skal det siges. er der noget vi kan gøre for at det kan lade sig gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på næsten 16
Tak for dit brev. Du fortæller, at du og din kæreste flere gange har forsøgt at dyrke sex, men at det gør ondt på dig, når I forsøger. Du ønsker råd til, hvordan I kan forsøge jer frem, sådan så det kan gennemføres..?
Der er faktisk en del andre unge, som har oplevet/oplever det samme som dig og din kæreste, som måske også vil finde dette brev og svar gavnligt.
Du skriver, at din kærestes penis er meget stor. Nu ved jeg ikke, hvad I har forsøgt jer med..? Men en god idé er at have et laaangt forspil, så du "udvider" dig. Dvs. kysse, nusse, slikke - og hvad I ellers sammen synes er rart... For det er nemlig super vigtigt, at du slapper af i situationen, og at du er meget våd.
Så I må have noget tålmodighed og varme godt op...  Derudover så kan det være, at glidecreme (det kan købes på apoteket) kan hjælpe jer, hvis du har svært ved at blive våd. Dog er det det er stadig vigtigt, at I tager det i et roligt tempo, så det bliver en rar oplevelse for jer begge.
Måske har du også lyst til at kigge på www.sexlinien.dk, hvor du kan finde mere inspiration...
Jeg håber, du kan bruge mine råd..? Hvis situationen ikke ændrer sig og langsomt bliver bedre i løbet af et stykke tid, så er det måske en god ide, hvis du bestiller en tid hos din læge eller gynækolog, så lægen kan tjekke om alt er, som det skal være...
Husk at du også har mulighed for at drøfte situationen eller andre ting på BørneTelefonen på 116 111 eller UngeChatten. Det er helt anonymt og gratis!
Venlig hilsen BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?