Brev
Sex?
Hej.
Jeg er en pige på 13 år og jeg har en kæreste på 16. Han betyder helt utroligt meget for mig og jeg holder ekstremt meget af ham men lige fortiden er han virkelig begyndt at være liderlig og spørge meget af tiden om jeg enten vil i seng med ham eller om jeg vil give ham en sutter.
Nogle gange kan jeg godt gå med til at give ham en sutter når jeg også selv har lyst til det men andre gange har jeg bare ikke lyst og han er virkelig begyndt at spørge tit og jeg har bare ikke lysten til det men jeg vil bare virkelig ikke skuffe ham mere end jeg allerede gør og det er virkelig ved at gøre mig skør for der kan næsten ikke være en gang hvor vi er sammen og så vil han se mine bryster eller røre ved dem og jeg er virkelig træt af det men jeg vil virkelig bare ikke miste ham for han er virkelig det der betyder mest for mig.
Hilsen, pige på 13 år
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig på 13 år,
Hvor er jeg glad for, at du skriver ind til os, når du føler dig presset af din kæreste. Jeg vil gøre mit allerbedste for at hjælpe dig.
Jeg kan forstå ud fra dit brev, at du har en kæreste på 16 år og at han betyder meget for dig. Du oplever dog at din kæreste er meget liderlig, og meget gerne vil have sex eller blowjob. Du kan ikke helt komme udenom det, da han også ofte spørger ind til at se og røre på dig, er det rigtigt forstået?
Du skriver at din kæreste betyder meget for dig og at du er bange for at miste ham, hvis du siger nej til det ene eller det andet. Jeg læser også i dit brev, at du heller ikke vil skuffe ham ved at sige nej sex osv.
Jeg er ikke i tvivl om, at du er meget glad for din kæreste og at han også er glad for dig. Parforhold og forelskelse er altid en dejlig ting, og gøre noget særligt ved os. Der er mange følelser involveret, man oplever glæde, tosomhed og man kan opleve frustrationer og tristhed.
Nogle personer har en stor sexdrift, dvs. de ret ofte har et behov eller lyst til at dyrke sex eller at blive tilfredsstillet ved en orgasme. Det kan være at din kæreste oplever dette – men at du ikke er dér, hvor du har lyst eller behov for sex eller seksuel berøring konstant.
Sexdrift har som regel også noget med alder og erfaring at gøre – og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvor meget aldersforskellen betyder mellem jer. Nu har du jo skrevet til BørneTelefonen, derfor vil jeg lige gøre opmærksom på den seksuelle lavalder, som jeg linker til her:https://www.sexlinien.dk/emneside-rettigheder-og-overgreb/seksuel-lavalder?mode=detail&RowId=SID=117478
Det er en god ting at du kan mærke efter i din egen krop, hvor dine grænser går. Det er din krop, og du bestemmer over den. Det er så vigtigt, at din kæreste respekterer dine grænser og når du siger nej. Egentligt skal alle jo lære at mærke efter andre menneskers grænser, og ikke gå over grænserne uden at have fået lov. Selvom du nok allerede kender til loven om samtykke, så vil du måske kunne få noget ud af at se materialet her:https://bornetelefonen.dk/henvisninger/sex-kun-med-samtykke/
Kunne det tænkes, at du taler sammen med din kæreste og fortæller ham, hvordan du har det og hvad det gør ved dig. Og endelig, at du ikke vil skuffe ham. Det er vigtigt at man taler sammen i et parforhold, I kan ikke læse hinandens tanker. Måske din kæreste bare er helt skør med dig og vil dig så meget. Du kan evt. også forslå at I lave andet sammen. I kan tage i biografen, spille minigolf, gå en tur og lave meget andet sammen.
Håber på det bedste for jer,
Og så husk, at der er intet i vejen med det du føler.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen