Sex

Hej!! Jeg har en fantastisk kæreste der er lige så gammel som mig… Vi har haft sex HÅRD!!!! Sex ikke fordi det gjorde ondt men så da vi var igang med sex da jeg var adlene hjemme kom min lille søster ind og så det men jeg bad hende om at gå ud men jeg er bange for at hun sladre

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år, Tak for dit brev, som handler om, at du er lidt nervøs for, at din lillesøster sladrer til dine forældre om, at hun så dig og din kæreste have sex. Det kunne godt lyde som om, at det har været en lidt ubehagelig oplevelse – måske både for dig, din kæreste og din lillesøster. Måske er I alle sammen blevet helt forskrækket? Du er ikke alene om din oplevelse. Der er mange, der oplever, at deres mindre søskende, eller måske deres forældre, kommer til at gå ind på deres værelse, når de har sex. Det kan være en ubehagelig situation, og måske føler man sig helt pinlig eller skamfuld. Du skriver, at du og din kæreste er lige gamle, og jeg fornemmer ikke, at du på nogen måde føler dig presset til noget. Så længe I begge føler jer trygge og har det godt med på det, der sker – og så længe I bruger prævention – så er det helt normalt at have sex med sin kæreste. Jeg tænker på, hvor gammel din lillesøster mon er? Måske er hun ikke gammel nok til at forstå, hvad der foregik inde på dit værelse? Hvis det ikke er så længe siden, det er sket, kunne du prøve at spørge din lillesøster, om hun egentlig kan huske den dag – og om hun ved, hvad I lavede? Hvis hun er meget lille, kan det være, at hun har troet, at I bare har leget en form for ”bryder-leg”. Hvis hun ikke har opfattet, at I har haft sex, er der måske ingen grund til at fortælle hende om det - og så er der nok heller ingen grund til at bekymre sig for, om hun sladrer. Det kan også være, at hun er gammel nok til at forstå, hvad der foregik, og så kan det være, at hun har lidt brug for at tale med nogen om, hvad det egentlig er for noget, når to personer har sex. Det kan også være, at hun allerede ved, hvad sex er, og så har hun måske ikke brug for at tale med nogen om det. Under alle omstændigheder kunne det være en start, at du snakker med din lillesøster og spørger, om hun kan huske den dag? Måske vil det være rart for jer, hvis I snakker sammen en dag, hvor dine forældre ikke er hjemme, så I har ro til at kunne tale om det selv? Jeg tænker også på, at det måske kunne være rart for jer, hvis du og din lillesøster laver nogle regler. F.eks. kunne I aftale, at I banker på døren til hinandens værelser, hvis døren er lukket? På den måde kan det være, at I kan undgå, at lillesøster kommer ind, mens I laver noget, hun ikke lige skal se. Hvis din lillesøster ikke er så gammel, kan det også være, at du og din kæreste kan aftale, at I ikke har sex, når I er alene hjemme med hende, fordi hun måske ikke rigtig forstår, at man skal banke på døren, før man går ind på dit værelse? Du fortæller, at du er lidt bange for, at din lillesøster sladrer til dine forældre: Er det mon fordi, de helst ikke må vide, at du og din kæreste havde sex på et tidspunkt, hvor I måske havde lovet at se efter din lillesøster eller er det fordi, dine forældre ikke ved, at du og din kæreste har sex? Måske er der en helt anden grund? Hvis det er fordi, dine forældre ikke ved, at du og din kæreste har sex, tænker jeg på, om det ikke ville være rart at få det sagt til dem? Jeg ved, at det kan være en lidt svær og måske lidt mærkelig samtale at have med sine forældre, men måske er det faktisk rigtig godt at få fortalt dem det, så de ved, hvor du er. Det kan også være rart at have en voksen, man kan tale med sådan noget om. Måske vil det også være godt at kunne tale om prævention med en voksen? Det kan være, at det f.eks. ville være en god idé for jer, at du fik p-piller? Måske er det rarest for dig kun at tale med enten din mor eller din far om det. Måske er der en helt anden voksen, du har mere lyst til at tale med? Det kan også være, at du har en storesøster, der er god at snakke med? Eller en moster eller en tante? Det kan også være, at du har lyst til at tale lidt med os på BørneTelefonen om det? Man ringer helt anonymt, og vi er vant til at tale med unge om sex og prævention – og vi kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du f.eks. kan få snakket med dine forældre. Det er gratis at ringe, og nummeret er 116 111. Du er også meget velkommen til at skrive til os på UngeChatten, som du finder lige her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx Telefonen og chatten har åbent alle dage fra 11-23 – med mindre der står en anden åbningstid på BørneTelefonens hjemmeside (www.bornetelefonen.dk). Jeg håber, mit svar har hjulpet dig lidt på vej. De kærligste hilsner BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?