Sex.

Hej.

Det er fordi igår var jeg sammen med min kæreste hele dagen, vi var hjemme hos ham. Vi er begge to snart 14, og ret moden af vores alder.

Vi havde så …sex (fjernet fra brevet og redaktøren bekendt), som vi har haft et par gange før, men det blev lidt mere intenst, det føles som om han gled ned mod det forkerte hul, men jeg tror ikke han var oppe i mig der..

Vi stoppede så fordi jeg blev ret nervøs for det, og om han nu havde været oppe i mig, men er man ikke helt sikker når han er det?

Han sagde at han ikke havde  … (fjernet fra brevet og redaktøren bekendt), eller noget, men jeg er alligevel lidt bange for der er chance for, at jeg er blevet gravid?

Her til morges blødte jeg lidt, ved ikke om det bare er min mens som er på vej, eller hvad det er.

Håber i kan berolige mig lidt, for jeg er så nervøs, og kan ikke tænke på andet.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige,  Tak for dit brev! Jeg vil gøre mit bedste for at svare på dine spørgsmål.  Jeg tænker, at der er en ret stor chance for, at du ville kunne mærke, hvis din kæreste kom til at glide ind i det, du kalder “det forkerte hul”  – især hvis I ikke har været sammen på den måde før. Jeg kan desværre ikke fortælle dig, med hundrede procents sikkerhed, om du ville kunne mærke det. Men du skriver, at du blødte dagen efter. Måske var det din menstruation? Hvis du har fået din menstruation, siden du skrev brevet, er risikoen for, at du er blevet gravid meget, meget lille. Men hvis du alligevel er lidt bekymret, og hvis du ikke får din menstruation den dag, den skulle komme, vil det måske være en god idé for dig at tage en graviditetstest? Man kan købe graviditetstests i de fleste supermarkeder (de hænger gerne helt oppe ved kassen). Der står på pakken, hvordan man skal tage testen – og hvornår, og koster fra 20,- kr. og op mod 70,-kr.  En anden mulighed kunne også være at gå til lægen. Lægen kan lave en graviditetstest, og han/hun kan også fortælle dig lidt om de præventionsmuligheder, der er. Måske kan I tale om, hvilken præventionstype, der ville passé bedst til dig? Måske vil det være rigtig godt for dig og din kæreste at bruge en form for prævention, så I ikke skal bekymre jer, om du kan risikere at blive gravid.  Jeg spekulerer lidt på, om du mon har fortalt dine forældre, hvor “langt” dig og din kæreste er i forhold til sex? Selvom det kan føles som en lidt svær samtale, kan det være, at det faktisk vil være meget rart at tale med dine forældre om det? Du kunne måske fortælle dine forældre, at du og din kæreste er ved at være klar til sex – og at du gerne vil til lægen og tale lidt om hvilke præventionsmuligheder, der er. Hvis du f.eks. ønsker at få p-piller, kræver det nemlig dine forældres accept hos lægen. Hvis du lige skal gå og samle mod til at tale med dine forældre, så husk at du og din kæreste bruger kondom? Måske fungerer det helt fint for jer med kondom, men det vil måske alligevel være meget rart at få en undersøgelse hos lægen. Jeg ved ikke, om du og/eller din kæreste har været sammen med andre, men hvis man dyrker sex uden prævention (fx kondom), er man heller ikke beskyttet mod kønssygdomme. Derfor vil det måske være rart, at have en snak om sex og prævention med lægen uanset hvad? Nogle gange er det sygeplejersken, du skal snakke med.  Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til Børne- eller UngeChatten. Vi vil meget gerne hjælpe dig med at finde svar på dine spørgsmål, hvis du har flere.  Pas rigtig godt på dig selv!   De bedste hilsner BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?