Sex

Hej børnetelefonen. Idag, var jeg sammen med min kæreste. Han ville putte sin penis op i mig, én gang, uden kondom. Jeg bedte ham derfor om at gå ud og skylle sin penis godt og grundigt først, så det mestr præsperm kom væk (vi var ret ophisede begge to), og så derefter gjorde han det én gang. Han kom ikke helt ind, men jeg har ægløsning om 2 dage – og er vildt nervøs. Kan der være sket noget? Vi har gjort det en gang før, for lang tid siden – og der skete ingenting. Og der havde han ikke vasket den inden!

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev,  jeg kan godt forstå du blev nervøs. På dette tidspunkt hvor vores svar kommer i BørneBrevkassen, har du måske allerede fået ægløsning.

Det er rigtig godt, at du insisterede på, at din kæreste gik ud og vaskede sig inden I skulle have sex. Det er bestemt vigtigt at passe på sig selv. Jeg kan læse i dit brev, at du udmærket kender konsekvenserne af usikker sex, altså at have sex uden beskyttelse, derfor vil jeg ikke komme med hele forklaringen om hvor skidt det vil være for dig at blive gravid i din alder.

Jeg er glad på dine vegne, over at du og din kæreste nyder hinanden. Sex skulle jo gerne være en nydelse hvor I ikke skal tænke på graviditet og sygdom. Jeg tænker, at det ville være hjælpsomt for dig/jer, hvis du og din kæreste forbereder jer til næste gang I skal have sex, så du/I ikke kommer i samme situation igen, hvor du og din kæreste har ubeskyttet sex og du bliver rigtig nervøs over om der sker noget.

Udover graviditet, er det også vigtigt at beskytte sig mod forskellige seksuelle overførte sygdomme. På www.sexlinien.dk kan man søge mere viden om kønssygdomme, ellers kan det også være en god idé at tale med din læge - hvis det vil give dig mere tryghed.

Du er velkommen til at ringe herind til Børne Telefonen på 111 116 eller chatte med os.

Kærlig hilsen

BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?