Brev
Sex
Hej. Jeg er en dreng på 16. Jeg synes selv at jeg er ret unormal på dette område og jeg har svært ved at udtrykke hvad jeg mener uden at det lyder for klamt (i andres ører). Jeg har virkelig meget lyst til at have sex. Hvad kan jeg gøre?!!
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Dreng på 16 år,
Tak for dit brev.
Det lyder ikke rart at føle sig unormal og have svært ved at udtrykke sig, uden at andre synes, at det lyder klamt.
Der er også bare rigtig mange mennesker, som kan synes, at det er super svært at tale om sex. For de fleste er sex bare en meget privat sag. Det kan virkelig være svært at tale om, så det er kun naturligt at du skal passe på og vægte dine ord lidt mere, når du taler om sådan noget. Men jeg synes, at det er imponerende flot, at du kan tale om det og sætte ord på det, som du har lyst til.
Når man er dreng og 16 år, er man kommet i puberteten, så er det altså helt normalt og naturligt, at man kan mærke at ens krop reagere og tænker på sex.
Sex er, som du nok ved, bare ikke noget man kan bestille eller planlægge, når man har lyst. Når man skal have sex, så skal man være to, om at ville det. Så hvis du tænker på sex med en anden, så kræver det, at du bygger et forhold op og finder en, som har lyst til det samme. Er det noget du går og tænker på? Kender du mon en, som kunne blive din kæreste?
En anden mulighed er sex med sig selv, det kalder man onani. Det er noget, der som regel vil komme helt af sig selv, hvis det er sådan noget, som du har lyst til. Så rører man ved sig selv og tilfredsstiller sig selv. Det kan man selv råde over og planlægge. Det som regel bedst, at man er alene og sørger for, at man ikke bliver forstyrret. Er det noget du har tænkt på eller overvejet, eller måske allerede har prøvet?
Sex er en naturlig del af det at være mennesker. Nogle har meget lyst til sex, andre slet ikke. Det er for mange super privat og derfor er det vigtigt at passe på sig selv, når man taler om det og faktisk også at passe på andre. Det kan pludselig blive grænseoverskridende for den anden. Eller man kan komme til at dele noget med en, som de kan bruge mod en eller have svært ved at håndtere. Det kan også være, at dine klassekammerater og venner taler om sex og måske har I haft sexualundervisning i skolen. Det kan være en god måde at få gang i snakke omkring sex, følelser, prævention, kærlighed og forelskelse. Har du lagt mærke til, om andre i klassen taler om sex, kærlighed og kærester?
Der er professionelle, som er uddannet til at rådgive og fortælle om, hvordan man kan være i sit sexliv. Skriv eller ring endelig herind, hvis du vil tale mere med os omkring sex og sexualitet. Det kan også være end idé at læse mere på rådgivningen hos www.sexlinien.dk der er mange gode råd og temaer som handler om onani, sex første gang. Sexlinen er en rådgivning til unge, ligesom BørneTelefonen, på sexlinien er det rådgivning omkring sex, prævention, kærlighed, kysse, kønssygdomme og andet omkring sex.
Jeg håber at du finder ud af, hvad der tilfredsstiller dig og hvordan, at det er bedst for dig at tale med andre om det.
Du kan også chatte videre om emnet på UngeChatten, ringe eller sms’e til BørneTelefonen på telefonnummer 116111.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen