Sex

Hej

jeg er en dreng på 16 år og jeg har prøvet onanere med min ven

Og vil høre om det er unormalt

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år,

Tak for dit brev. Flot at du har skrevet og været ærlig om din usikkerhed på, om det er normalt at onanere sammen.

Først vil jeg sige til dig, at det er helt normalt i din alder at være nysgerrig på sex og måske også have en masse fantasier om sex. Det er en af de måder, man lærer sig selv og sex at kende på.

Du spørger, om det er unormalt at onanere sammen som drenge. Det behøver det bestemt ikke at være, hvis begge parter er enige om, at det er det I gør. Hvis den ene af jer ikke er med på det, kan det blive for grænseoverskridende, og det er ikke rart for nogen. Nogen vil også føle at bare tanken om at skulle onanere med andre ikke er rar. Vi er meget forskellige i, hvad vi synes, vi vil dele med andre seksuelt, og det er vigtigt at respektere. Det betyder ikke, at grænserne ikke kan rykke sig i takt med, at man bliver mere tryg omkring sin seksualitet.

Jeg tænker, det er vigtigt at mærke efter, hvad man føler og så ikke overskride den grænse, så man oplever sex som noget rart.

Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan måske finde mere om onani på www.sexlinien.dk
 rådgivning om sex, seksualitet, prævention osv.  Du kan også altid ringe eller sms'e til BørneTelefonen eller logge på chatten, hvor vi er klar til at snakke mere med dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?