SEX

Må man godt have sex med en på 14 hvis man selv er 14???

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år,

Tak for dit brev. Jeg er sikker på, at der er mange andre på din alder som tænker over det samme, og derfor får glæde af dit spørgsmål.

Først vil jeg lige fortælle, at der er noget, der i loven hedder "den seksuelle lavalder" - og at den er på 15 år: Det betyder, at det ikke er lovligt, at have et seksuelt forhold til nogen, der er under 15 år.

Nu skriver du, at I begge er 14 år, og dermed under den seksuelle lavalder. Men, når I begge er under 15 år, er det ikke forbudt ved lov. Det der så er vigtigt, er at I enige om at det er ok med jer begge... Nu ved jeg jo ikke, om nogen af jer har sexuelle erfaringer, men det er min erfaring, at man skal være opmærksom på, at begge parter skal være psykisk parate til at et nært forhold også eventuelt kan udvikle sig til noget seksuelt.
Og fremfor alt skal man huske på, at ingen skal lade sig presse til noget seksuelt…

Det, der er vigtigst i et forhold er: Tillid - også forstået på den måde, at man skal respektere hinandens grænser. Derfor vil jeg anbefale, at hvis I har planer om sex, så prøv at tale om hvad der føles rart og er ok inden. At det er ok at sige 'Nej', selvom I har aftalt at have sex, og et 'Nej' skal altid respekteres, uanset hvor tændt og sexuelt ophidset man bliver. Det kan give jer begge en tryghed ved hinanden, og medvirke til, at I passer på hinanden.

Måske vil det være en idé, at I sammen læser mere på www.sexlinien.dk her kan I læse, om den første gang man har sex sammen, hvordan man ruller et kondom på, og mange andre emner som har med sex at gøre...

Sidst men ikke mindst, husk at bruge kondom, så I beskytter jer mod graviditet og kønssygdomme

De bedste hilsener

BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?