Brev
Sex
Hej Børnetelefon.
Jeg har næsten lige haft sex for første gang. Når man har været i seng med en mister man så sin mødom uanset hvad?
Jeg har læst og hørt at man bløder når man mister den og at det godt kan gøre ondt? Jeg blødte ikke og jeg syntes heller ikke at det gjorde ondt? Har jeg så mistet min mødom eller?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Det er super sejt af dig at skrive herind om det. Spørgsmål om sex kan være noget, som fylder rigtig meget og der er mange, som har svært ved at spørge andre om det, da det kan føles som en ret personlig ting. Jeg vil forsøge at besvare dine spørgsmål så godt som muligt. For det første spørger du til, om man mister sin mødom, når man har sex for første gang. Mødom er et ord som kan bruges på to forskellige måder: 1)      Først og fremmest er det sådan, at alle piger har det der kaldes en jomfruhinde, som er en slimhindefold piger har ved indgangen til skeden. Det er sådan, at mødom er et andet ord for jomfruhinden. En piges jomfruhinde bliver oftest brudt første gang pigen har samleje. Det kan også være, at den allerede er blevet brudt af andre årsager inden første samleje eller, at den ikke bliver brudt helt første gang ved samleje. Selvom den kan blive brudt inden første gang man har samleje, så er man stadig jomfru. Det er altså to forskellige ting. Det kan sagtens være, at din jomfruhinde er blevet brudt under samlejet uden at det behøver at bløde. Det er forskelligt fra pige til pige, hvor meget det bløder og om det overhovedet bløder. 2)      Mødom er også et ord, som man bruger, når man taler om ”at miste sin mødom”. Det er et udtryk for, at man har haft sex første gang. Man mister altså sin mødom eller det at være jomfru, når man har haft sex første gang. Men derfor kan det godt være, at jomfruhinden blot er delvis brudt eller helt brudt inden første gang, man har sex. Derudover er det forskelligt fra pige til pige, om det gør ondt første gang, man har samleje. Der behøver altså ikke at være noget galt ved, at du ikke har haft ondt. For de fleste piger gør det ondt første gang, fordi pigen spænder i muskler omkring skeden.   Jeg håber, at det her brev har givet dig svar på det, du ønskede svar på. Hatten af for, at du har skrevet herind om det. Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har flere spørgsmål. Nummeret er 116 111 og du vil være anonym, når du ringer ind. Mange hilsner fra BørneTelefonen.