Brev
Sex
Hej børnetelefonen
Jeg er en dreng på 15 år.
Jeg har længe haft lyst til at prøve at have sex, og jeg føler mig også klar. Men jeg har ikke en kæreste.
Jeg har onaneret i mange år snart og vil godt prøve den ægte vare, men hvordan?
Ved godt at mit spørgsmål er lidt dumt…
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år,
Mange tak for dit brev, og dit spørgsmål er bestemt ikke dumt!
Rigtig mange drenge og piger oplever det du gør: At have lyst til sex, at føle sig klar og have lyst til at prøve ”den ægte vare”, men ikke at vide hvordan.
Hvis der var et let og enkelt svar på, hvordan man kan få sex med andre når man har lyst, så tror jeg, mange ville blive glade.
Vilkårene er dog noget mere komplekse.
For det første kræver det, at man kender en der også har lyst til sex – og har lyst til at have det med en. F.eks. en kæreste, som du skriver. For det andet har det betydning, hvilke krav man har til forholdene omkring det seksuelle forhold.
Hvis vi tager det sidste først, så prøv at tænke over følgende spørgsmål:
Er det vigtigt for dig, at det er en du kender godt og holder af? En du er tryg ved og har tillid til? Eller betyder det ikke så meget for din lyst? Vil du gerne have en kæreste? Eller er du mest optaget af at prøve sex? Er du genert? Eller har du let ved at tage initiativ og spørge om det du gerne vil have?
Dine svar og tanker om de spørgsmål, kan være med til at vise dig, hvor og hvordan du kan kikke efter en mulig partner.
Hvis du gerne vil have, at din seksuelle debut sker sammen med en, du har et længere forhold til – f.eks. en kæreste – så er det nok dér du skal begynde. Og måske ”glemme” ønsket om sex lidt. For det er ikke det bedste udgangspunkt for et godt kæresteforhold, at der er kun er et formål der hedder: En at have sex med.
Jeg ved godt, at mit svar ikke giver en konkret løsningsmulighed, men måske kan det hjælpe dig til at finde ud af, hvordan du kan gribe tingene an?
Tjek evt.  www.sexlinien.dk. Det er en rigtig god rådgivning omkring den første gang, prævention og seksualitet i det hele taget.
Husk du også altid er velkommen til at ringe, sms’se eller chatte med os. Nogen gange er det lettere, når man er i mere direkte dialog, end vi kan være her i brevkassen.
Kærlig hilsenBørneTelefonen