sex

hej bb

jeg er en pige på 14 år som har fået sin menstruation.

når jeg leger med mig selv stikker jeg en 15 cm lang ting op i min skede.

jeg er lidt bange for at jeg har mistet min mødom. kan man miste den hvis det er og hvordan ved Skeden at det er en pik og ikke noget andet man stikker op.

og når jeg har min menstuation har jeg så ekstrem krafige mavesmerter og har ikke lyst til eat komme i skole når jeg har det.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen hvor du spørger til menstruation, mavesmerter og mødom.

At lege med sig selv er en rigtig god ide, det er en super god måde at lære sin egen seksualitet at kende på, og på den måde finde frem til hvad der føles godt og hvad der ikke føles godt.

Fordelene ved at lære sin egen seksualitet at kende, kan bl.a. være at du får mere selvtillid, da du lærer mere om dig selv på denne måde. En anden fordel er også at du har nemmere ved at passe på dig selv fordi du ved hvad der føles rart og du måske hurtigere kan mærke når noget ikke føles rart, når du på et tidspunkt får en kæreste og I begynder at lege med hinanden.

Jeg skriver lidt generelt om skeden som jeg håber måske kan give dig svar på dine spørgsmål.

Skeden er ca. 10-12 cm lang, men den er elastisk og kan udvide sig ved ophidselse. Skeden er beklædt med en slimhinde som afgiver væske når man er ophidset, og det har en betydning når man skal have samleje, så penis kan glide ind og ud af skeden. De muskler der er i skeden, kan godt trække sig lidt sammen når man er ophidset.

Ikke alle piger har mødom eller mødommen kan være revnet/sprængt ved sport eller anden leg, det er helt normalt og rigtig mange piger har derfor ikke nogen mødom når de skal til at have deres første samleje.

Du spørger om skeden kan kende forskel på en pik eller om det er noget andet man stikker op, og svaret er både ja og nej. Hvis man bare stikker noget ind i skeden, sker der ikke noget ved det, og skeden opfører sig neutralt. Hvis man stikker noget op i skeden fordi man er ophidset, så kan det måske være med til at man bliver endnu mere ophidset. Hvis der kommer en pik ind i skeden uden det er et frivilligt ønske, så kan man opleve at det gør ondt fordi det er tørt i skeden.

Hvis der kommer en pik ind i skeden fordi man gerne vil have sex med sin kæreste, så kan man opleve at der kommer væske fra slimhinderne (som jo er med til at smøre, så pikken bedre kan glide ind og ud af skeden), og så kan man bliver endnu mere ophidset.

Jeg vil sige at det faktisk er hjernen der bestemmer om man bliver ophidset og man bruger sin fantasi til at starte på de seksuelle lege.

Det kan være virkelig smertefuldt at have menstruation, så jeg kan sagtens følge dig når du siger at du ikke har lyst til at gå i skole. Heldigvis er det ikke alle der har så mange smerter ved menstruation som du oplever lige nu, og rigtig mange oplever også at de mange smerter bliver mindre voldsomme med tiden.

Når smerterne kommer, er det meget naturligt at begynde at spænde, men prøv at slappe af, jo mere du spænder, jo mere ondt kan det gøre. En ide er og at dyrke idræt – selv om du måske bare har lyst til at krybe under dynen. Det hjælper nemlig at bevæge dig, fordi du får blodet til at rulle i årene og dine muskler bliver afspændt. Prøv med gymnastik, svømning, løb eller yoga, hvor du rigtig får slappet af i kroppen. En gåtur kan også sagtens hjælpe.

Hvis du syntes at det bliver ved med de voldsomme smerter, så tænker jeg at du må en tur til lægen som vil kunne hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?