Brev
Sex
Hej
Jeg er en dreng på 15 årig
Min veninde på 13 og jeg vil gerne have sex sammen, men har hørt at en på 15 ikke må have sex med en under 15.
Hvad hvis begge parter er enige?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Det er helt rigtigt, at man ikke må have sex med nogen, der er under 15 år, hvis man selv er 15 år eller ældre.
Det er en lov, der er lavet for at beskytte børn fra at blive udnyttet af personer over 15 år eller voksne – ikke for at forhindre unge i at have sex med hinanden.
Man må nemlig gerne have sex, selvom man er under 15 år. Det er bare uhyre vigtigt, at begge parter er under 15 år og er enige om at have sex.
Hvis du har sex med din veninde på 13 år, så ville du kunne blive anklaget for at have sex med en mindreårig. Kommer sagen i retten, kan du også blive straffet. Det kræver dog at nogen anmelder det. Og jeg kan ikke sige noget om, det bliver til en sag eller kommer i retten. Men så har jeg fortalt lidt om, hvad der ville kunne ske.
Du/I skal passe på, at du ikke kommer galt afsted.
Og du skal være fuldstændig sikker på, at din veninde ikke bare giver udtryk for at være moden til sex for at imponere  eller glæde dig, fordi hun er vild med dig, og du er ældre end hende.
Det kan være rigtig svært at sige fra overfor én, man er vild med og er ældre end én selv. Man vil jo nok ikke virke barnlig eller kedelig. Forstår du?
Din veninde skal være 100% sikker på, at hun har lyst til at have sex, så hun ikke kommer til at overskride nogle grænser, hun egentlig ikke er klar til at overskride. Og I skal være helt enige om, at det er dét, I begge vil.
Jeg tænker, at I skal vente lidt med at have sex. Det er ok at kysse, kramme og kæle med hinanden. Det er også en rigtig god måde at lære hinanden bedre at kende, så I har det ok med at være tætte med hinanden, uden at have sex.
Hvis I på et tidspunkt skal have sex, så lyt til hinanden og husk prævention, så I ikke risikerer graviditet eller kønssygdomme. kønssygdomme. Du kan også læse mere om den første gang på sexliniens rådgivning.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen