Sex.

Hej bb.

Jeg er en dreng på 13 og har verdens bedste kæreste på 14, jeg har tit haft lyst til at havde sex med hende, hun vil også gerne, men vi er jo under den sexuelle lavalder? Så er det overhovedet muligt?

Mvh den lystige dreng.

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, det er dejligt, du bruger Brevkassen til dine spørgsmål. Det lyder rigtig vidunderligt for dig, at du har fundet en sød kæreste. Jeg kan godt forstå dig, når du fortæller om, at du har lyst til at have sex med hende. Når jeg læser dit brev og ser, at hun også gerne vil have sex med dig, giver det mig indtryk af, at I snakker godt sammen.

Er det noget I har talt om flere gange, men måske stadig begge to er usikre på? I forhold til dit spørgsmål, kan I godt fysisk have sex sammen, men som du selv nævner, er der i Danmark en seksuel lavalder. Jeg tænker på, at I sammen kan have det rart med hinanden på mange måder, uden direkte at have sex sammen. Når du skriver og spørger, tænker jeg på, om I måske begge er i tvivl, om I allerede er parate til at tage det skridt sammen? Jeg ved fra andre ældre børn, der fortæller om deres kærester og deres forhold, at de venter, også selv om de har lyst til det.

Mange af dem, der spørger, om man må have sex sammen, når man begge er under 15, er nervøse for, om man mon gør noget ulovligt. Det er sådan, at den seksuelle lavalder er lavet for at beskytte børn mod at blive udnyttet af nogen, der er voksne eller meget ældre end dem selv. Så I vil ikke blive straffet for det, når I begge er under 15 og i øvrigt er næsten lige gamle.

Jeg spekulerer på, om I sammen kunne se på den hjemmeside, der hedder www.sexlinien.dk. Det er en hjemmeside for børn og unge, hvor det er muligt at læse en masse omkring andre børns tanker og oplevelser med sex. Jeg tænker også på, om I har talt om, hvordan I eventuelt beskytter jer, hvis I ville tage skridtet og have sex sammen? Den første gang skulle gerne være en god oplevelse for jer begge, det skal være trygt, og I skal sammen kunne sige til og fra, i forhold til hvad I har lyst til.

Måske har du flere tanker og spørgsmål, og du er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, du kan være helt anonym når du ringer eller sms'er dertil. Du kan også kontakte os via BørneChatten, hvis du hellere vil chatte med en rådgiver.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?