Brev
sex
Hej.
Det er lidt pinligt, Faktisk meget…
Men, ja altså… Jeg har leget lidt med mig selv & nu har jeg rigtig mange Menstrations Smerter, så jeg begynder at græde (2 måneder nu)
og her for en uge siden blev jeg li derlig og dagen efter fik jeg ondt ligesom med de der Menstrations smerter..
Er det Normalt??
Jeg tør nemlig ikk sige det til mine forældre eller kontalte min Læge.. Og er virkelig bange for det måske er kønssdom..
Hjælp?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du synes det kan være lidt svært at tale med dine forældre om dine bekymringer om din krop. Det er der mange på 15 år, som synes vil være svært at tale med deres forældre om. Det er helt naturligt at lege med sig selv når man er 15 år og det er også helt naturligt at have menstruationssmerter.  Det er meget naturligt, at man får lyst til at lege med sig selv og får menstruation på nogenlunde samme tid, da begge dele nemlig er et tegn på, at man er ved at blive kønsmoden og er i puberteten. Det er selvfølgelig ikke rart, at dine menstruationssmerter er så slemme, at du begynder at græde. Det er meget forskelligt, hvor ondt det gør på piger at have menstruation, og det lyder som om, at du er lidt slemt ramt? Hvis man har meget ondt, når man har menstruation, kan det være en god idé at tale med sin læge om det. Så kan lægen vurdere om man måske skal tage noget smertestillende medicin eller om der er andet som vil være bedre at gøre. Ens læge er helt vant til at få så nogle spørgsmål, og synes ikke at det er mærkeligt man spørger om det. Din mor ved også hvordan det er at have menstruation, så måske det kunne være godt at tale med hende om det? Så  ved hun også, hvorfor du nogle gange begynder at græde og hun kan måske hjælpe dig med at kontakte lægen, hvis det er nødvendigt? Selvom du fortæller din mor eller din læge om dine menstruationssmerter, behøver du ikke  fortælle nogle af dem, at du leger med dig selv, hvis du ikke har lyst til at de skal vide dette. Det har ikke noget at gøre med menstruationssmerter. Det at lege med sig selv er noget intimt, og det er okay, at man ikke har lyst til at tale om det med hvem som helst. Nogle piger taler måske lidt med deres veninder om det, men det er ikke alle som har lyst til at tale om det. Du skriver, at du er bekymret for om du måske har en kønssygdom. Det at man er liderlig eller har menstruationssmerter er ikke et tegn på, at man har en kønssygdom, hvis det måske er derfor du er bekymret for det? Man kan få en kønssygdom, hvis man har haft sex uden kondom. Kondom er den eneste prævention som beskytter både mod graviditet og imod de fleste kønssygdomme, så derfor er det rigtig vigtigt at man beskytter sig med kondom. Nogle kønssygdomme kan både smitte ved samleje og ved for eksempel oralsex. Hvis man er bekymret for, at man har en kønssygdom, kan man også altid gå til lægen og blive tjekket. Selvom man måske synes, at det kan være lidt pinligt at skulle tale med lægen om det og skulle undersøges, så er lægen vant til at få sådan nogle spørgsmål og undersøge både piger og drenge for kønssygdomme. Jeg håber, at du er blevet lidt klogere af mit svar. Du kan læse endnu mere omkring sex og seksualitet på sexliniens hjemmeside, som er en side for unge, hvor man også kan læse om andre unges erfaringer og bekymringer. Du kan finde siden her: http://www.sexlinien.dk/. Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver.  Mange hilsner BørneTelefonen