Brev
Sex
Jeg er en pige på 12 snart 13 og jeg vil gerne vide om jeg er for ung til sex. Min kærester er lige blevet 14 og vi snakker meget om det… Er det okay hvis vi har sex?
Fra mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du spørger til sex om det er ok, at du og din kæreste på 14 århar sex.
Når jeg læser dit brev tænker jeg, at det er rigtig dejligt, at du har en kæreste, som du er glad for. Det lyder som om I har det rart sammen, og du spørger så i dit brev om I er for unge til at have sex. Hvis jeg skal svare meget kort på dit spørgsmål, så er svaret ja… I er meget unge og spørgsmålet er om jeres kroppe er klar til sex allerede… Derudover er vil jeg fortælle, at det jo faktisk ikke lovligt, at have sex med en under 15 år, hvis man selv er 15 år og derover, det er det vi kalder for den seksuelle lavalder... Derudover, er reglerne for børn under 15 år, at det skal mellem jævnaldrende, det betyder, at der ikke må være stor aldersforskel mellem jer. Det er for at sikre, at unge og børn ikke krænkes eller misbruges af et andet barn, ung eller voksen, som er ældre end de selv er.
Når det så er sagt, så tænker jeg også, at der er mange andre måder, hvorpå I kan være sammen og være tætte på hinanden, uden at I behøver at have sex. I kan sagtens kysse og kæle for hinanden, uden at han behøver at komme op i dig.
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at vente, hvis man føler at lysten er der… Men det er rigtig vigtigt, at man ikke lader sig snyde af lysten til en man er rigtig glad for, for jeres kroppe er ikke udviklede til sex allerede nu…
Samtidig er det også meget vigtigt, at fortælle dig, at hvis I taler meget om sex, og lysten til hinanden, så er det meget vigtigt at I også er klar til at tale sammen om prævention. Så I passer på hinanden og beskytter jeg mod graviditet og mulige kønssygdomme. Mon, I har talt om prævention, om det er kondomer, p-piller eller hvad I har talt om, der ville være bedst for jer?
Måske vil det være en idé, at I sammen taler med jeres forældre om det, så de kan vejlede jer omkring sex og prævention, så I ikke står alene med ansvaret i jeres unge alder. Mon, det er noget I kan hjælpe hinanden med og tage fælles ansvar for?
I dit brev fortæller du også, at du og din kæreste har snakket meget om sex… Måske kan du vise ham dit brev til os, og svaret vi har skrevet til dig… På den måde kan I måske få en god snak om, hvordan I kan have det rart sammen og stadig vente med sex…
Hvis du har lyst til at snakke med en anonym voksen, er du altid velkommen til at ringe til
BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, som er vant til at snakke med børn og unge om mange ting. Det er gratis at ringe - og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
På BørneTelefonen sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19.
De bedste ønsker
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?