Sex

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år.

Det lyder som om, du er ved at forberede dig grundigt til, at du og din kæreste skal have sex. Det er super godt, at du tænker på beskyttelse både på den ene og anden måde (kondom og fortrydelsespille). Jeg går ud fra, at du og din kæreste har snakket om det, og at hun også har lyst. For I er jo unge, og det er vigtigt, at I begge to er klare på, at det skal være nu. I er jo begge to under den seksuelle lavalder (15 år), men man må i princippet godt have sex med en på sin egen alder - også når man er under 15. De fleste er omkring 16 år, når de har sex første gang.

Jeg har ikke en mening om, hvilke kondomer, der er bedst. Med hensyn til fortrydelsespille, så køber man dem på apoteket i håndkøb. Man bare bede om nødprøvention/fortrydelsespille ved kassen - det koster omkring 85-100 kr alt efter hvilken slags. I kan også snakke med apotekeren, som kan rådgive jer mere om hvilken slags pille, I kan bruge. Med hensyn til hvilken vej kondomet skal vende, så kunne det være godt for jer at bruge et prøvekondom, hvor I prøver at rulle det på uden at I skal have sex.  Det kan være en sjov forberedelse for jer. Men gør det sammen - I skal jo hjælpes ad med at få det til at fungere. Ikan læse mere om prævention her: http://www.sexlinien.dk/emneside-praevention/praevention.aspx

I det hele taget er ro og tryghed noget af det vigtigste, når man skal have sex. I kan jo lege med hinanden en masse gange, hvor I ligger nøgne sammen og rører ved hinanden uden at have samleje. Så  lærer I hinandens kroppe at kende. I behøver jo ikke at sove hos hinanden, for det skal ikke nødvendigvis foregå om natten. Når I så føler jer trygge og parate, vil I på et tidspunkt finde det rigtigt, at have samleje. Men vent til I begge to synes, at nu er det nu. Men det kan også være trygt at have talt med en voksen om det. I kan også læse mere om den første gang her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang.aspx

Med hensyn til din skæve penis, så er jeg sikker på, at det ikke vil være et problem for jer. Hvis det viser sig at være galt, må du henvende dig til din læge og få en snak der. Der findes nok ikke en 'perfekt' penis, og det er hverken størrelsen eller formen, der er afgørende for, om I kan have god sex. Sex er meget mere end teknik.

Jeg synes det er SÅ fint, at du skriver ind og spørger om de her ting, som det jo kan være svært at snakke med nogen om. Men du kan altså også altid ringe til Børnetelefonen på 116 111 og snakke anonymt med en voksen, der helt sikkert vil lytte til dig og give dig gode råd. Du er bestemt ikke den eneste, der har en masse spørgsmål omkring sex, så du skal ikke være genert eller tilbageholdende med at spørge løs. Rådgiverne er vant til at snakke om disse ting.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?