Sex

Hvordan skal jeg fortælle min mor jeg er seksuelt aktiv?
– og gerne vil på P-piller!?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du
Tak for dit brev. Sikke fint og præcist du skriver hvad du har brug for rådgivning til...
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller og hvor ville det være dejligt, hvis der bare var et enkelt svar på det.. men det er så forskelligt fra familie til familie, hvordan man taler sammen og hvilke emner, man bare kan tale sammen om. Jeg ved ikke, om din mor har talt med dig om sex og prævention i forbindelse med at du fik din første menstruation? Det er ofte på det tidspunkt, at nogen forældre taler med deres børn. Nogen forældre kan være usikre på at tale om sex og prævention, måske fordi de er bekymret for at det bliver pineligt for alle parter...men det er jo vigtige emner at tale om, og svært for mange alligevel. Så sommetider bliver det børnene og de unge som indleder samtalerne...ved fx at spørge til prævention.
Der kan også være forskelle på, hvornår man synes det er okay at være seksuel aktiv – nogle familier vil synes det er lige tidlig nok, mens andre slet ikke vil synes om det og måske er der også nogle som bare sætter pris på, at deres barn er ærlig omkring det. Har du selv en fornemmelse af hvordan din mor vil reagere?
Det at være seksuel aktiv kan dække over mange forskellige måder at være sammen med en anden på. Det er derfor vigtigt, at du er god til at mærke dig selv og fornemme dine egne grænser i forhold til hvad du har lyst til at gå med til.. Det behøver ikke nødvendigvis at have noget med alder at gøre, men nogle gange kan det være svært at sige fra overfor ældre eller mere erfarne drenge.
Hvis du har fornemmelsen af, at din mor måske vil blive overrasket og ikke synes så godt om det, så kan det være en god idé at skrive det i et brev til hende, så du har mulighed for at forklare dig og fortælle hende det lige præcis med de ord, du synes er bedst. Samtidig har hun også mulighed for at læse det et par gange og lige tænke over det, inden I kan tale sammen om det.
Men måske er du og din mor gode til at tale om kærester, følelser og andre lignende emner og så ligger det måske lige for at sige til hende, at du har noget, du gerne vil fortælle hende og at du håber, hun sætter pris på din ærlighed omkring det. Du kan også forberede hende på, at I måske ikke er enige om det, men at du har lyst og brug for hendes støtte og at tale med hende om det. Forhåbentlig vil din mor sætte pris på det og dermed lytte til, hvad du har at sige.
I forhold til dit ønske om at starte på p-piller er det også noget, du skal tale med din mor om og derefter din læge. Nogle piger får det tidligt, fordi de har kraftige menstruationer og måske mange smerter forbundet med menstruationen. Det er lægens vurdering, i samtale med dig, om han eller hun mener, at det er den rigtige form for prævention til dig. Du ved det nok allerede, men selvom du tager p-piller og dermed er næsten sikret mod graviditet, så bør du stadig bruge kondom for ikke at få kønssygdomme.. Nogle synes, det er lidt besværligt med kondomer, men det er den bedste måde at passe på sig selv og sin krop på..
Jeg håber, at du finder frem til den metode, der passer dig bedst og bliver belønnet for at være ærlig overfor din mor og vise hende, at du har lyst til at dele det med hende. Det er ikke alle 14-årige, som har lyst til at fortælle deres mor det, så måske kan du og din mor tænke det som en kompliment til jeres forhold?
Hvis du har brug for flere idéer eller konkrete sætninger eller lignende, så kan det være en idé at ringe til BørneTelefonen 116 111 og tale med en af rådgiverne dér – og få prøvet af, hvilke sætninger, der vil være gode...
Held og lykke med det,
Mange hilsner BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?