Brev
Sex
Kære brevkasse
Jeg er en pige på 13 år og jeg har denne her fantastiske kæreste på 14 år.
Vi har været sammen i 1 år og 5 måneder og vi er begge klar til sex men vi ved simpelthen ikke vi er for unge?
Er vi det eller er det bare noget vi bilder os selv ind?
Håber i vil svare
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Det lyder som om, du og din kæreste har gjort jer rigtig mange tanker om det med sex, og hvad det vil kunne betyde, hvis I prøver det. Det fornemmer jeg i hvert fald ud fra dit brev. Det virker som om, I godt kan snakke om følelser, som ellers kan være svære at snakke om, så det lyder altså som om, I godt kan være på vej til at tage næste skridt...
Måske er I usikre, fordi I er så unge, og det tænker jeg egentlig er meget fornuftigt. At have sex for første gang er en stor ting, og hvis man føler sig presset til det eller går med til det uden at føle sig helt klar, kan det godt blive en kikset oplevelse i stedet for en god oplevelse. Så tænk på, om I begge føler jer klar - og aftal evt, at hvis den ene undervejs fortryder, så skal det være ok at sige fra og sige stop...
Og så vil jeg lige huske jer på at beskytte jer. I har nok hørt det mange gange før, men grunden til at jeg alligevel siger det er, at vi her på BørneTelefonen snakker med mange unge, der har haft dumme oplevelser med sex, og det kunne måske undgås, hvis man beskyttede sig godt.
Hvis I gerne vil snakke lidt mere om de tanker, I har om at være klar / ikke klar, kunne det måske være en ide at logge på chatten og skrive med en rådgiver fra BørneTelefonen. På den måde kunne I bedre få sagt mere præcist, hvad det er I tænker på, og så kan det være, I lettere kan finde frem til, hvad I skal gøre.
De bedste tanker fra BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?