Brev
Sex
Hej.
Jeg er en pige på 15 år, der har en kæreste på 18 år. Vil rigtig gerne snart have sex med ham, med er bange for at vise min krop frem da jeg har mange strækmærker, meget små bryser og lidt for meget overflødigt fedt på min krop. Hvad gør jeg?
Hilsen mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Du spørger, hvad du skal gøre, fordi du vil gerne have sex med din kæreste, men er ikke glad for at vise din krop frem. Jeg tænker, at det er helt almindeligt, at man kan være lidt genert over at vise sig nøgen, da det jo ikke er noget, vi gør så tit. Og det er (desværre) også almindeligt, at der er ting ved kroppen, som man kunne ønske sig anderledes.
Du skriver, at du rigtig gerne vil have sex med din kæreste. Det er der jo heller ikke noget i vejen for. Jeg tænker bare på, om grunden til at du gerne vil have sex med ham, er fordi at du selv har meget lyst til det, eller om det er fordi, han gerne vil have det? Det kan også være begge dele. Det er først og fremmest vigtigt, at du mærker efter, om du selv føler dig klar til det, for før vil jeg ikke anbefale dig at gøre det. Du skal helst have det sådan, at du slet ikke kan lade være, fordi du har så meget lyst til at prøve det. Hvis du er kommet dertil, tror jeg faktisk, at din lyst vil overskygge genertheden i forhold til din krop. Når I først er i gang med at have sex, betyder strækmærker og lidt for meget fedt ikke så meget. Så er det min erfaring, at lysten og den dejlige fornemmelse i kroppen og den kærlighed, man kan mærke til hinanden, fylder mest.
Hvis du har lyst til at gå i seng med din kæreste, kan du måske sige til ham, at du har lyst til det, men at du også føler dig lidt genert over din krop. I kan måske starte med at kæle lidt uden tøj på den øverste del af kroppen først, så du gradvist viser din krop frem, i takt med at du føler dig klar til det. Det vigtige er jo, at du selv styrer, hvad du er klar til og hvornår.
Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt at tænke over på den gode måde.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?