Sex

Hej Brevkasse

Mit spørgsmål er egentlig ret simpelt:

Ved man det med sikkerhed når man har sex?

Grunden til at jeg spørger (måske en smule dumt) er at jeg for nogle uger siden var til en fest, hvor jeg blev alt for fuld. Jeg endte med at ligge sammen med en tilfældig dreng ude i en skov, hvor jeg for første gang gav/fik handjob og blowjob.

Jeg er jomfru (er jeg ret sikker på), men efter blev jeg alligevel ret urolig for om der er sket noget mere end jeg lige troede. På et tidspunkt lå han ovenpå mig, mens han gav mig finger og der begyndte det at gøre ret ondt. Da jeg lidt efter stikker hånden derned opdager jeg at hans penis ikke længere er nede i bukserne som jeg troede… og nu er jeg så blevet i tvivl om vi faktisk havde sex eller om det bare er mig der er paranoid…

Hilsen MIIIG

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tak for dit brev. Jeg ville ønske, at jeg kunne give dig et helt klart svar på dit spørgsmål, men det kan jeg desværre ikke. Til gengæld håber jeg, at mit svar alligevel kan hjælpe dig, så du ikke længere skal gå rundt og føle dig ”paranoid”..

De fleste vil ikke være i tvivl, når de har ”rigtig” sex. Altså sex, hvor drengens penis er inde i pigen. Jeg har faktisk aldrig hørt om nogen, der har haft sex, hvor de ikke vidste, at de havde sex. Medmindre man selvfølgelig er sanseløs af fx druk, men det lyder ikke til, at det var tilfældet med dig, for du husker jo så meget andet – og så ville du også huske, hvis I havde været rigtig sammen.

Men når man er jomfru, kan jeg sagtens forstå, at man kan blive meget i tvivl, for man har jo ikke noget at sammenligne med. Det er faktisk helt almindeligt, at man ikke rigtig ved, hvad sex er – og hvordan det føles, før man har prøvet det. I dit brev skriver du, at der var noget, der ”begyndte at gøre ret ondt”, og hvis du ikke tidligere har haft fx en finger oppe i skeden, så kan det sagtens være det, der gjorde ondt. Det er i hvert fald meget normalt, at det kan føles ”ubehageligt”. Især hvis man ikke har været rigtig ”tændt”, for hvis man er "våd", vil det heller ikke være lige så ubehageligt de første gange. Men det kræver et forspil - og ofte også nogle omstændigheder, hvor man føler sig tryg.

Ud fra det, du skriver, tror jeg dog ikke, at I har været "rigtigt" sammen, men jeg kan jo desværre ikke love dig noget. Det er simpelthen din egen mavefornemmelse, som du bliver nødt til at lytte til.. Selvom jeg godt ved, at det er svært at "nøjes" med den..

Når en dreng får stiv pik, kan det gøre ondt, når penis er ”lukket” inde i bukserne. Det kan være årsagen til, at hans bukser var åbne, fordi han havde lukket dem op, så penis fik plads?! Det behøver derfor ikke betyde, at han har været inde i dig..

Du skriver, at han var en ”tilfældig” dreng, men hvis du ved, hvem han er, kan du jo også overveje, om du har lyst til at kontakte ham? Det er i hvert fald en mulighed, hvis du ikke føler, du kan finde ro, før du har fået et svar. måske han husker om I var rigtigt sammen?

Du skriver, det er et par uger siden det skete, tænker om du har fået din menstruation til tiden? Da du jo ikke er sikker på om I havde sex eller ej og jeg ikke ved om I brugte nogen form for prævention, kan det være en god ide at holde øje med menstruationen. Håber den kommer rettidigt og ellers vil jeg anbefale du køber en graviditetstest, så du er sikker på ikke at være blevet gravid.

Til sidst har jeg brug for at fortælle dig, at det altid er i orden at sige stop, hvis man ender i en situation, hvor man ikke føler sig parat.. Og selvom det kan føles lidt akavet, er det bedre at sige højt, hvad man tænker, end at ende i en situation, hvor man føler, at man har overtrådt sine egne grænser. Sex skal være en positiv oplevelse, og når man stadig er "uerfaren" er det vigtigt, at man vælger at udforske sin seksualitet og gøre sig seksuelle erfaringer i et "rum", hvor man føler sig tryg. Det behøver ikke være en person, man har kendt længe, men det er oftest den bedste første gang, hvis det er en person, man kender godt - og en person, som man er vild med. Så er det nemlig lettere at turde tage det stille og roligt - og samtidig også kunne tale om oplevelsen bagefter.

Jeg ved ikke, om du kan bruge svaret? Hvis ikke – eller du har brug for det – er du meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Du er også velkommen til at besøge vores hjemmeside, hvor vi har samlet et tema om sex og seksualitet: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet.aspx. Hvis du har lyst.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?